Α) Παρατηρήσεις στην εισήγηση του Περιφερειάρχη κ. Π. Τατούλη
1) Σελ. 1, παρ. 2 ... «Πρέπει έγκαιρα να επισημανθεί ότι η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ (που θα πρέπει να τεκμηριωθεί με ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία ώστε να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή) είναι μια δύσκολη, σύνθετη, περίπλοκη και πολύπλοκη υπόθεση. Πρόκειται για ένα εγγενώς πολυδιάστατο και πολυπαραμετρικό ζήτημα το οποίο επιδέχεται πολυεπιστημονικές προσεγγίσεις από πολλές γωνίες θέασης: πολιτικές, ευρωπαϊκές, εθνικές, περιφερειακές, τεχνοκρατικές, νομοτυπικές, διαχειριστικές, γραφειοκρατικές, κ.λπ.»
H παράγραφος αυτή δεν λέει τίποτα επί της ουσίας. Είναι μια γενικότητα, θεωρητική που θα μπορούσε να ταιριάζει σε οποιοδήποτε κείμενο. Η δυσκολία αναθεώρησης του ΕΣΠΑ έγκειται στο γεγονός ότι το αρχικό κείμενο ΕΣΠΑ 2007-2013 σχεδιάστηκε το 2004-2006, για μια χώρα χωρίς ύφεση, πληθωρισμό, ανεργία, κρίση χρέους, μνημόνιο. Επίσης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και την στρατηγική της τότε ίσχυε η Στρατηγική Της Λισαβόνας, ενώ σήμερα η ΕΕ έχει υιοθετήσει την στρατηγική ΕΥΡΩΠΗ 2020, που είναι μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην ανάπτυξη και την περιφερειακή ανάπτυξη. Όταν λοιπόν σχεδιάζεις ένα στρατηγικό αναπτυξιακό διαρθρωτικό στρατηγικό προσανατολισμό σε μια χώρα της ΕΕ θα πρέπει να αναθεωρείς τους στόχους όταν έχει αλλάξει τόσο σοβαρά η αρχική οικονομική και κοινωνική βάση του σχεδιασμού. Άρα τα περί 'πολυπαραμετρικού' κλπ είναι γενικολογίες χωρίς καμία πραγματική βάση για τη χώρα, την Περιφέρεια και την προοπτική αναθεώρησης του ΕΣΠΑ.
2) Σελ. 2, παρ. 2-3 ... «Για τις στρατηγικές επιλογές των ευρωπαϊκών πολιτικών (λ.χ. Στρατηγική της Λισαβόνας»
Η 'ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ' έχει αντικατασταθεί από την στρατηγική 'ΕΥΡΩΠΗ 2020!!! Δεν το γνωρίζετε αυτό κ. Περιφερειάρχη; Επίσης δεν γνωρίζει ότι στο κείμενο της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με θέμα 'Συμπεράσματα της πέμπτης έκθεσης για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή: το μέλλον της πολιτικής συνοχής' του 2010 η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η Ευρώπη θα πρέπει να 'Πρέπει να βγει από μια βαθιά κρίση και να μειώσει την ανεργία και τη φτώχεια και, παράλληλα, να υιοθετήσει μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ένα τόσο φιλόδοξο καθήκον απαιτεί την ανάληψη ταχείας δράσης σε πολλά μέτωπα και για το σκοπό αυτό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε τη στρατηγική Ευρώπη 2020”. Επιπλέον αναγνωρίζει η Επιτροπή σε αυτό το κείμενο ότι “Για την Ενίσχυση του στρατηγικού προγραμματισμού
Η πολιτική συνοχής έχει ήδη ευθυγραμμιστεί ουσιαστικά με τη στρατηγική της Λισαβόνας, ιδίως με τη διάθεση επαρκών χρηματοοικονομικών πόρων. Ωστόσο, η ευθυγράμμιση αυτή δεν επαρκεί λόγω του κενού διακυβέρνησης μεταξύ των δύο στρατηγικών διαδικασιών. Στο μέλλον μπορούν να γίνουν περισσότερα για να ευθυγραμμιστεί καλύτερα η πολιτική συνοχής με τη στρατηγική Ευρώπη 2020. Αυτό απαιτεί, πρωτίστως, σαφή καθοδήγηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μια πιο στρατηγική διαδικασία διαπραγμάτευσης και παρακολούθησης”. Άρα και η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ θα περάσει μέσα από αυτό τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό και όχι 'πολυπαραμετρικές' γενικολογίες. Η απόφαση της ΕΕ είναι να προχωρήσει σε “ένα κοινό στρατηγικό πλαίσιο (ΚΣΠ) που θα εγκριθεί από την Επιτροπή και θα μετασχηματίζει τους στόχους της Ευρώπης 2020 σε επενδυτικές προτεραιότητες. Το πλαίσιο αυτό θα καλύπτει το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας”. Γι αυτό ο Επίτροπος συμφώνησε στην αναθεώρηση του ΕΣΠΑ γιατί χρονικά και στρατηγικά συμπίπτει με τις αποφάσεις της ΕΕ. Όπως φαίνεται από το κοινό στρατηγικό πλαίσιο (ΚΣΠ), τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα θα μετασχηματιστούν σε επενδυτικές πρωτοβουλίες !! για να υλοποιηθούν οι στόχοι της στρατηγικής Ευρώπη 2020. ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΠΑ. Η ΑΛΛΑΓΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ!!
3) Σελ. 3, παρ. 4
α) Κατ’ αρχάς τα έργα γέφυρες δεν είναι τέχνασμα. Είναι διαδικασία για να μπορούν να συνεχίζονται μέσω του ΕΣΠΑ τα έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί.
β) Τώρα γίνεται η αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδίου.
γ) 4.1. Η εισήγηση άδικα και χωρίς στοιχεία «τα ρίχνει» στη διαχειριστική αρχή, η οποία είναι ο μοναδικός μηχανισμός που γνωρίζει τι γίνεται με το ΕΣΠΑ και πώς μπορούν να ενταχθούν έργα σε αυτό. Όφειλε η Περιφέρεια, αν ήθελε να κάνει σωστά τη δουλειά της, να καλέσει σε μια σύσκεψη εργασίας τη διαχειριστική αρχή και τα υπόλοιπα στελέχη που εμπλέκονται με το ΕΣΠΑ της Υπερπεριφέρειας και να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση με τους αντιπεριφερειάρχες, τα μέλη της Επιτροπής Ανάπτυξης, τους επικεφαλής των παρατάξεων και τους διευθυντές των υπηρεσιών της Περιφέρειας και των Περιφερειακών Ενοτήτων που εμπλέκονται με το ΕΣΠΑ, για να δούμε πού «κολλάνε» τα έργα, γιατί παρ’ ότι εντάσσονται δεν προχωράνε, γιατί δεν υπάρχουν πλήρεις μελέτες και πώς μπορεί να διορθωθεί αυτή η κατάσταση.
4) Σελ. 4-5, παρ. 8 ... «Τούτο σημαίνει ότι η πρόταση αναθεώρησης θα πρέπει να είναι συμβατή με ένα πλέγμα ευρωπαϊκών και εθνικών πολιτικών οι οποίες αφενός προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τη σημερινή οικονομική κρίση και αφετέρου παραπέμπουν σε αρχές και στρατηγικές της ΕΕ οι οποίες παραμένουν σε ισχύ με ή χωρίς τις σχετικές αναθεωρήσεις. Για παράδειγμα: (i) Η τήρηση της Στρατηγικής της Λισαβόνας 2000 (με την προσθήκη του πυλώνα του Γκέτεμποργκ το 2001 και την Αναθεώρηση του 2005), (ii) Η τήρηση της (Μεταρρυθμιστικής) Συνθήκης της Λισαβόνας του 2009, (iii) Η τήρηση όλων Κοινών Ευρωπαϊκών Πολιτικών και ιδιαίτερα της Πολιτικής Συνοχής (Περιφερειακή Πολιτική 2007-2013) που ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Περιφέρεια Πελοποννήσου, (iv) Η συμβατότητα των Ελληνικών προτάσεων αναθεώρησης του ΕΣΠΑ με την τήρηση των όρων του Μνημονίου σε συνδυασμό με τις πολιτικές δημοσιονομικής εξυγίανσης και προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων»
Οι αναφορές άδω στις στρατηγικές, κύριε Περιφερειάρχη, είναι εκτός του σημερινού πλαισίου στρατηγικής της Ε.Ε. Το κείμενο της εισήγησης στο σημείο αυτό δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα! Το Περιφερειακό Συμβούλιο θα πρέπει να συνθέσει ένα νέο στρατηγικό σχέδιο για την περιφέρεια έξω από την στρατηγική της “Ευρώπης 2020' με βάση του νέου σχεδιασμού τα νέα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα της χώρας και τις νέες ανάγκες για απασχόληση, αλλαγή αναπτυξιακού προτύπου, αλλαγή περιβαλλοντολογικού μοντέλου αναφοράς στην ανάπτυξη, κλπ.
5) Σελ. 15, παρ. 2. SOS... Πολύ σοβαρό!!! «Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας (ή σταθεροποίησης του ευρώ) και τη νέα στρατηγική στοχοθεσία της ΕΕ υπό τον τίτλο «Ευρώπη 2020», η άποψη της Περιφέρειας Πελοποννήσου εστιάζει το ενδιαφέρον της στην προσπάθεια επενδύσεων με σκοπό την ενίσχυση της Περιφερειακής Ανταγωνιστικότητας και Εξωστρέφειας»
Εδώ «ανακάλυψε» η εισήγηση την 'Ευρώπη 2020”!! Μόνο που η ΕΕ ζητάει “τα επιχειρησιακά προγράμματα (ΕΠ) τα οποία, όπως και στην τρέχουσα περίοδο, θα είναι το κύριο εργαλείο διαχείρισης και θα μετατρέπουν τα έγγραφα στρατηγικής σε συγκεκριμένες επενδυτικές προτεραιότητες, συνοδευόμενες από σαφείς και μετρήσιμους στόχους – που αναμένεται να συμβάλουν στην επίτευξη των εθνικών στόχων οι οποίοι καθορίστηκαν στο πλαίσιο της Ευρώπης 2020”, και αναιρεί την ίδια την ιδέα της συγχρηματοδότησης λέγοντας ότι 'Η συγχρηματοδότηση είναι μια από τις θεμελιώδεις αρχές της πολιτικής συνοχής και εξασφαλίζει την επιτόπια αυτοδιάθεση της πολιτικής. Το επίπεδό της θα πρέπει να επανεξεταστεί και, ενδεχομένως, να διαφοροποιηθεί ώστε να αντανακλά καλύτερα το επίπεδο της ανάπτυξης, της ενωσιακής προστιθέμενης αξίας, των τύπων δράσης και των δικαιούχων”. ΑΛΛΑΖΕΙ το μοντέλο των διαθρωτικών ταμείων και της πολιτικής συνοχής !! ΑΛΛΑΖΕΙ αυτό δηλ. Που συγκροτούσε την κοινωνική συνοχή στην ΕΕ. Με άλλα λόγια ξεχάστε στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα μόνο νέα χρηματοδοτικά εργαλεία με εμπλοκή του χρηματοπιστωτικού τομέα σε επιλεγμένες επενδυτικές πρωτοβουλίες. ! Ότι πήρατε πήρατε για υποδομές σε σχολεία, εκπαίδευση, κλπ. Τώρα επενδύσεις!! Αυτό πρέπει να συζητήσουμε πώς θα το ανατρέψουμε, διότι ανατρέπει όλη τη μέχρι τώρα Περιφερειακή πολιτική. Αυτό είναι το ζητούμενο για την Πελοπόννησο και τις περιφέρειες.
Β) Γενικότερες παρατηρήσεις
1) Το κείμενο εχει αντιφασεις και μάλιστα στις πρώτες σελίδες φαίνεται να αγνοει ότι έχει εγκαταλειφθεί η στρατηγική της Λισαβόνας και έχουμε περάσει στην Ευρώπη 2020.
2) Δεν αγγίζει την ουσία των προβλημάτων σήμερα, που είναι:
α) Το μικρό και ανεπαρκές για τις ανάγκες της Περιφέρειας κονδύλι του ΠΕΠ του ΕΣΠΑ. Αυτό το οποίο έπρεπε να θέτει ως στόχο η εισήγηση είναι να αποδοθούν στην Περιφέρεια Πελοποννήσου αντί 391 εκατ. ευρώ που είναι το περιφερειακό πρόγραμμα 1,85 δισ. ευρώ (24 δισ. για 13 Περιφέρειες).
β) Η χαμηλή απορροφητικότητα και γιατί παρ’ ότι έχουν υπάρξει πολλές προκηρύξεις, οι νομικές δεσμεύσεις είναι μικρές. Π.χ. στον «Άξονα προτεραιότητας 2. Υποδομές και υπηρεσίες προσπελασιμότητας». Ο άξονας αυτός έχει συνολικό προϋπολογισμό 111 εκατ. ευρώ, στις 10-5-2010 οι προκηρύξεις ανέρχονται στο ποσό των 129.817.694 ευρώ, που αντιστοιχεί στο 117% της δημόσιας δαπάνης του άξονα, δηλαδή έχουμε υπέρβαση 17% του αρχικού προϋπολογισμού, ενώ απ’ την άλλη έχουν ενταχθεί έργα συνολικού προϋπολογισμού 47,149 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 42% των πόρων του άξονα και οι δαπάνες είναι 26,987 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 24,31% του άξονα. Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; Γιατί, ενώ υπάρχει στα οδικά έργα, όπως έχω ξαναπεί, 28,5 εκατ. ευρώ που λιμνάζουν, δεν εντάσσονται έργα; Γιατί η ΔΕΚΕ δεν έχει δημοπρατήσει εδώ και ένα χρόνο κανένα έργο, παρ’ ότι είναι ενταγμένα; Οφείλουμε λοιπόν όλα αυτά να τα εξετάσουμε.
γ) Η αναθεώρηση δεν μπορεί να γίνει από το Περιφερειακό Συμβούλιο. Γίνεται στο επίπεδο του ΔΕΠΙΝ, διότι το ΠΕΠ Πελοποννήσου είναι μέρος του ΔΕΠΙΝ, συνεπώς πρέπει και γι’ αυτό το λόγο να είχαν κληθεί σήμερα οι άνθρωποι της διαχειριστικής αρχής ή έστω να κληθούν σε επόμενη φάση σε σύσκεψη εργασίας που λέω παραπάνω.
δ) Για να κάνεις αναθεώρηση πρέπει να γνωρίζεις την πορεία υλοποίησης του προγράμματος, να έχεις καταλήξει τι πρέπει να αλλάξεις και γιατί και να συνδυάζεις την αδήριτη ανάγκη απορρόφησης που προκύπτει από το Ν+3 και το μνημόνιο, το οποίο μιλάει για απορρόφηση 79 εκατ. ευρώ στο περιφερειακό πρόγραμμα της Πελοποννήσου το 2011. Έχει καταλήξει το Περιφερειακό Συμβούλιο σε όλα αυτά; Όχι φυσικά! Πώς λοιπόν μπαίνουν αυτοί οι στόχοι;
Γ) Νέα δεδομένα
1) Είναι εικονική πραγματικότητα αυτά που είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης για δήθεν τρομακτική αύξηση της απορροφητικότητας, ότι δηλαδή είναι στο 18%. Διότι αυτό που κάνει η κυβέρνηση και δεν το λέει καθαρά είναι ότι παίρνει χρήματα από το ΕΣΠΑ, από τα συγχρηματοδοτούμενα έργα (80% Ε.Ε. 20% Ελλάδα) και τα βάζει στα λεγόμενα νέα επενδυτικά εργαλεία, Jessica, Jeremi, ΕΤΕΑΝ, επενδυτικός νόμος. Αυτό προκύπτει και από την απάντηση της Κομισιόν στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Χουντή για την απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ.
2) Προκύπτει μια πλήρης ανατροπή της λογικής της εδαφικής συνοχής, που ήταν στα προηγούμενα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης με τη λεγόμενη συμφωνία της Ευρώπης 2020. Η ανατροπή αυτή έχει να κάνει με το ότι εμμέσως πλην σαφώς η Ε.Ε. ζητάει να σταματήσουν τα χρήματα για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΕΣΠΑ και να δοθούν στα «επενδυτικά εργαλεία» μέσω των τραπεζών. Δηλαδή έχουμε μια περαιτέρω ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα από την Ε.Ε., όταν μάλιστα είναι αυτός που δημιούργησε την παγκόσμια οικονομική κρίση το 2008, την οποία πληρώνουμε μέχρι αυτή τη στιγμή. Επιπλέον πρέπει να τονίσουμε ότι τα Διαρθρωτικά Ταμεία μέχρι τώρα συνέβαλαν στην πρόοδο της Ευρώπης. Σήμερα όμως, έχουμε πλήρη ανατροπή, με καθοριστικό το ρόλο των τραπεζών, οι οποίες θα αξιολογούν τις προτάσεις και των μικρομεσαίων επενδυτών που θα κατατίθενται και συνεπώς οι μεγάλοι θα κερδίσουν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν να περιμένουν τίποτα. ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΕΣΠΑ δυστυχώς, κ. Περιφερειάρχη και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή ακριβώς τι θα γίνει με τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. έργα του ΕΣΠΑ. Αυτό είναι θέμα ουσίας, το οποίο οφείλει ο Περιφερειάρχης να ρωτήσει και τον κ. Χρυσοχοΐδη και τον κ. Παπακωνσταντίνου να πουν την αλήθεια, τι έχουν αποφασίσει και πού την πάνε τη δουλειά.
3) Επειδή πολύς λόγος γίνεται για τα ΣΔΙΤ, πρέπει να τονίσουμε ότι τα ΣΔΙΤ κατέστρεψαν τις οικονομίες μέχρι τώρα. Είναι γνωστή η έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής που λέει ότι όλα τα έργα με ΣΔΙΤ είναι επιβαρυμένα στον προϋπολογισμό τους με 25% τουλάχιστον. Είναι γνωστό επίσης ότι πριν από 10 χρόνια στο Βέλγιο καταστράφηκαν όλες οι καλλιέργειες από τα βρώμικα νερά, όταν η Γαλλική εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο του καθαρισμού της άρδευσης, το διέκοψε για να ζητήσει παραπάνω χρήματα. Διότι, κύριοι, ο ιδιώτης έχει αιχμάλωτο το κράτος με τα ΣΔΙΤ. Στο ερώτημα δεν έχουμε λεφτά γι’ αυτό καταφεύγουμε στα ΣΔΙΤ, οι απαντήσεις είναι οι εξής:
α) Να πάτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία χρηματοδοτεί τα κράτη με πολύ μικρό επιτόκιο, να πάρετε δάνειο χαμηλότοκο και να το χρησιμοποιήσετε i) για την εθνική συμμετοχή στο ΕΣΠΑ που δεν έχετε και ii) για να φτιάξετε δημόσια έργα.
β) Να δημιουργήσετε μια Δημόσια Τράπεζα Ειδικού Σκοπού, όπως έχουν κάνει οι Γερμανοί, για να μπορεί να δανείζεται η χώρα για έργα που δεν μπορεί να κατασκευάσει από ίδιους πόρους, από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με 1% επιτόκιο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η κα Λούκα Κατσέλη, Υπουργός της σημερινής κυβέρνησης, η οποία βέβαια δεν είναι 100% ευθυγραμμισμένη με την ακραία νεοφιλελεύθερη λογική της κυβέρνησης, είναι δηλαδή μια light νεοφιλελεύθερη, πήρε 2 δισ. ευρώ δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά όταν έγινε η αλλαγή και ανέλαβε ο κ. Χρυσοχοΐδης πήρε το 1 δισ. από το ΕΣΠΑ και το έβαλε στο ΕΤΕΑΝ ως αρχικό κεφάλαιο κίνησης. Αυτά λοιπόν πρέπει να γίνουν.
Συμπέρασμα - απόφαση. Αυτό το οποίο πρέπει να καταλήξει σήμερα το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι:
1) Να δημιουργήσει μια σοβαρή ομάδα και να καταλήξει ποιος συντονίζει αυτή την προσπάθεια, η οποία να εξετάσει:
α) Ποια έργα είναι ώριμα, ώστε να υποβληθούν για ένταξη.
β) Όλες τις αρχικές προκηρύξεις και να δει ποιες απ’ αυτές μπορούν άμεσα να ωριμάσουν, ώστε να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ όσο είναι καιρός.
γ) Γιατί ενώ έχουν γίνει προκηρύξεις δεν έχουν υποβληθεί πλήρεις φάκελοι.
2) Να απαιτήσουμε το κράτος να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του και να καταβάλει την εθνική συμμετοχή, ώστε να προχωρήσουν οι εντάξεις και δημοπρατήσεις των έργων που περιμένουν στη γωνία.
3) Να γίνει μια σύσκεψη εργασίας τη διαχειριστική αρχή και τα υπόλοιπα στελέχη που εμπλέκονται με το ΕΣΠΑ της Υπερπεριφέρειας και να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση με τους αντιπεριφερειάρχες, τα μέλη της Επιτροπής Ανάπτυξης, τους επικεφαλής των παρατάξεων και τους διευθυντές των υπηρεσιών της Περιφέρειας και των Περιφερειακών Ενοτήτων που εμπλέκονται με το ΕΣΠΑ, για να δούμε πού «κολλάνε» τα έργα, γιατί παρ’ ότι εντάσσονται δεν προχωράνε, γιατί δεν υπάρχουν πλήρεις μελέτες και πώς μπορεί να διορθωθεί αυτή η κατάσταση.
4) Να ερευνηθεί πόσες υπερβάσεις έγιναν και τι ποσού στα μέχρι τώρα ενταγμένα έργα στο ΕΣΠΑ και στο Γ΄ ΚΠΣ, πόσο παραπάνω πληρώθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
5) Να απαιτήσει το Περιφερειακό Συμβούλιο να αυξηθεί το μικρό και ανεπαρκές κονδύλι του ΠΕΠ του ΕΣΠΑ για τις ανάγκες της Περιφέρειας. Να αποδοθούν στην Περιφέρεια Πελοποννήσου αντί 391 εκατ. ευρώ που είναι το περιφερειακό πρόγραμμα 1,85 δισ. ευρώ (24 δισ. για 13 Περιφέρειες).
6) Το Περιφερειακό Συμβούλιο θα πρέπει να αποφασίσει να συνθέσει ένα νέο στρατηγικό σχέδιο για την περιφέρεια έξω από την στρατηγική της ‘Ευρώπης 2020’ με βάση του νέου σχεδιασμού τα νέα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα της χώρας που προκύπτουν από την τεράστια αύξηση της ύφεσης και της ανεργίας και συνεπώς τις νέες ανάγκες για απασχόληση, αλλαγή αναπτυξιακού προτύπου, με προστασία του περιβάλλοντος και όχι ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου.
7) Να ζητήσουμε να απευθυνθεί η πολιτεία στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και να ζητήσει δάνειο και να καταβάλει την εθνική συμμετοχή.
8) Να δημιουργηθεί Δημόσια Τράπεζα Ειδικού Σκοπού μέσω της οποίας να μπορεί να δανείζεται η χώρα για έργα που δεν μπορεί να κατασκευάσει από ίδιους πόρους, από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με 1% επιτόκιο.
****
Γράφτηκε στον Τύπο ότι μέσω του fast track η κυβέρνηση θέλει να ξεπουλήσει στο Νομό Κορινθίας την ακτή Σικυώνος, την ακτή Βραχατίου και τον Πευκιά Ξυλοκάστρου. Στο Νομό Αργολίδας το Τολό και την Ερμιόνη.
Γνωρίζει τίποτα για όλα αυτά ο κ. Τατούλης, ο οποίος εμφανίστηκε ως πολύ ένθερμος υποστηρικτής του fast track;
Επίσης οι περιοχές που έχουν ενδιαφέρον για τους υποψήφιους για αξιοποίηση τουριστική είναι στην Πελοπόννησο:
Στην Βόρεια Πελοπόννησο ανήκουν τέσσερες προτεινόμενες για τον εθνικό κατάλογο του δικτύου «ΦΥΣΗ 2000» (Natura 2000) περιοχές.
Πρόκειται για:
1. Το όρος Μαίναλο (GR 2520001)
2. Τις κορυφές Όρους Κυλλήνη (Ζήρεια) και Χαράδρα Φλαμπουρίτσα (GR 2530001)
3. Την λίμνη Στυμφαλία (GR 2530002)
4. Το Όρος Ολίγυρτο (GR 2530004)
Επίσης κοντά στην περίμετρο της περιοχής μελέτης ευρίσκονται οι επίσης προτεινόμενες περιοχές Λίμνης Τάκα (GR 2520002), Ακροναυπλίας και Παλαμηδίου (GR 2510003) και Ακροκορίνθου (GR 2530003). Τα όρη Ολίγυρτος και Κυλλήνη έχουν ενταχθεί και στις περιοχές Corine. Ακόμα η λίμνη Στυμφαλία έχει χαρακτηρισθεί ως σημαντική για τα πουλιά (ΣΠΠΕ).
Πέραν τούτων οκτώ τοπία της περιοχής έχουν χαρακτηρισθεί ως ΤΙΦΚ (Τοπία Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους). Πρόκειται για τα Υψώματα Ελληνικού και Υψώματα Στενού Γκούρας Κορινθίας, την Κοιλάδα Φενεού, τα Μετέωρα Κορινθίας, τα Υψώματα Λυγιάς, την Στυμφαλία, τον Λόφο της Παναγίας Νεμέας και τον Λόφο «Στόχος» Νεστάνης. Ιδιαίτερο επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει (παρά την πρόσφατη δοκιμασία του από πυρκαγιά) το αισθητικό Δάσος Μογγοστού Σικυώνος (ΦΕΚ 175Δ/ 2-6-77).
Η περιοχή διαθέτει και τρία Διατηρητέα Μνημεία Φύσης (ΦΕΚ 121Δ/ 21-2-1980): Τον Πλάτανο της Δημητσάνας, την Δρυ του Περθωρίου Τρίπολης και την Δρυ της Δόριζας Βαλτετσίου.
Σε αυτά προστίθεται το ενδιαφέρον των ξένων για όλες τις λιμενικές εγκαταστάσεις!
Ο επικεφαλής του συνδυασμού
«Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου»
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας και πατήστε "Δημοσίευση σχολίου" παρακάτω. Αν θέλετε να γυρίσετε πίσω στο blog ακολουθήστε τον σύνδεσμο.
<<Επιστροφή στο blog