Του Γιωργου Λιαλιου
Σε λιγότερο από ένα έτος, το τελευταίο κομμάτι του τμήματος Παραδεισίων – Τσακώνας, μια γέφυρα 390 μέτρων, θα τελειώσει. Και τότε, το συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού Κορίνθου – Καλαμάτας θα μπορεί πλέον να καταχωρισθεί στην ιστορία των δημοσίων έργων της χώρας μας ως ένα ακόμα… γεφύρι της Αρτας. Ενα τμήμα 11,2 χιλιομέτρων που θα έχει χρειαστεί 23 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Και για το οποίο θα έχουν διατεθεί ανά τα έτη περισσότερα από 180 εκατ. ευρώ.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το τμήμα Παραδεισίων – Τσακώνας ανακατασκευάστηκε σταδιακά και με διαδοχικές εργολαβίες από την Περιφέρεια Πελοποννήσου την περίοδο 1991-2000 και δόθηκε στην κυκλοφορία το 2000. Συνολικά, η κατασκευή του είχε κοστίσει περί τα 40 εκατ. ευρώ. Τρία χρόνια αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2003, ο δρόμος… κατολίσθησε, μαζί με 6 εκατ. κυβικά μέτρα χώματος.
Εκτός από την ευθύνη που μπορεί να αποδοθεί σε ένα ισχυρό φυσικό φαινόμενο, ήταν προφανές ότι υπήρξε κακοτεχνία. Ως αποτέλεσμα, στις 20 Φεβρουαρίου 2003 ο εισαγγελέας Καλαμάτας διέταξε έρευνα για να διαπιστωθούν τα αίτια κατάρρευσης του δρόμου και να αποδοθούν ευθύνες. Η τύχη της έρευνας αγνοείται. Το έργο επαναδημοπρατήθηκε το 2005 και ένα έτος αργότερα, ανέλαβε την κατασκευή του η κοινοπραξία Alpine Bau – ΤΕΡΝΑ με προϋπολογισμό 83.177.531 ευρώ. Το 2007 υπεγράφη και σύμβαση με την κοινοπραξία «Τεχνικός Σύμβουλος Τσακώνας» για την παροχή υπηρεσιών συμβούλου για το έργο, ύψους 2,4 εκατ. ευρώ. Το έργο είχε προθεσμία ολοκλήρωσης 3 ετών, δηλαδή στις 28.6.2009. Ομως, υπήρχε μια κρίσιμη λεπτομέρεια: επειδή η ανακατασκευή του δρόμου από την Περιφέρεια Πελοποννήσου είχε ενταχθεί στο Β΄ ΚΠΣ, έπρεπε να χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από εθνικούς πόρους.
Και μετά… άρχισε η αύξηση του προϋπολογισμού. Το 2009 αυξήθηκε στα 87,3 εκατ. ευρώ και πήρε παράταση ενός έτους, έως το 2010. Το 2010 αυξήθηκε κατά 6 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 93,5 εκατ. ευρώ, ενώ υπεγράφη και συμπληρωματική σύμβαση 31 εκατ. ευρώ. Το 2011 δόθηκε νέα παράταση έως τις 28.10.2012, ενώ το 2012 ο προϋπολογισμός του έργου είχε πλέον ανέβει στα 94,1 εκατ. ευρώ, η 1η συμπληρωματική σύμβαση στα 31,9 εκατομμύρια, ενώ υπεγράφη και 2η συμπληρωματική σύμβαση (αρχικά για 6,2 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια μειώθηκε στα 5,8 εκατ. ευρώ). Τέλος, το 2012 δόθηκε 4η παράταση, έως τις 28.12.2013.
Αντίστοιχα μέσα στο 2011 και 2012 υπεγράφησαν δύο συμπληρωματικές συμβάσεις και με την κοινοπραξία των συμβούλων. Τέλος, ο προϋπολογισμός της αρχικής σύμβασης έφθασε το 2013 στα 102, 1 εκατ. ευρώ και μαζί με τις 2 συμπληρωματικές συμβάσεις στα 139,8 εκατομμύρια. Αν σε αυτά προστεθούν και τα 3,9 εκατ. που δόθηκαν στους συμβούλους, τότε ο προϋπολογισμός της ανακατασκευής του έργου φθάνει στα 143,7 εκατομμύρια. Αν σε αυτά προστεθούν και τα 40 εκατομμύρια που κόστισε ο δρόμος πριν καταρρεύσει, τότε καταλήγουμε ότι τα 11,2 χιλιόμετρα του Παραδείσια – Τσακώνα κόστισαν συνολικά στο κράτος 183,7 εκατ. ευρώ…
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Αν φυσικά δεν πτωχεύσει η αυστριακή Alpine Bau η οποία κρέμμεται από μία κλωστή, όπως αναγράφεται σε όλο τον έντυπο και ηλεκτρονικό αυστριακό τύπο εδώ και μήνες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ εταιρεία η οποία, παρόλο το κούρεμα που της έγινε αρχές του 2013, έχει ακόμη χρέη άνω του μισού δις, έχει δεσμευτεί στους πιστωτές της (κυρίως τράπεζες) να αποχωρήσει άρον άρον από τα Βαλκάνια και φυσικά και από την Ελλάδα βάζοντας το συντομότερο δυνατόν λουκέτο στα εκεί υποκαταστήματα στα πλαίσια ενός υπερεπείγοντος και ύστατης προσπάθειας προγράμματος εξυγίανσής της.
Εξυγίανση η οποία σύμφωνα με αυστριακά δημοσιεύματα είναι πολύ αμφίβολο αν τελικά θα επιτευχθεί και η εταιρεία αντιμετωπίζει σοβαρό ενδεχόμενο χρεοκοπίας.
Αυτοί είναι οι εργολάβοι των Δημοσίων Έργων στην Ελλάδα.