Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

Πρώτη η Περιφέρεια Πελοποννήσου σε πυρκαγιές από ανεξέλεγκτες χωματερές-Αυξήθηκε η επαιτεία

Ευθύνες για τους δημάρχους που δεν λαμβάνουν μέτρα ώστε να προστατέψουν τους ΧΑΔΑ από τις φωτιές
Άσχημα είναι τα στατιστικά στοιχεία, που αφορούν στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και παρουσιάστηκαν στην χθεσινή 4η ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου από την εισηγήτρια του θέματος "Ασφάλεια και πυροπροστασία - προτεραιότητα για την Περιφέρεια Πελοποννήσου" αντιπεριφερειάρχη Ντίνα Νικολάκου. Σύμφωνα με αυτά η Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι πρώτη στο σύνολο των πυρκαγιών αλλά και πρώτη στις πυρκαγιές που ξεκινούν από ανεξέλεγκτες χωματερές. Στοιχείο που δείχνει ότι δυστυχώς τα μέτρα που λαμβάνουν οι δήμαρχοι για την προστασία των ανεξέλεγκτων ΧΑΔΑ είναι πλημμελή .
Τα στατιστικά στοιχεία επίσης δείχνουν ότι έχουμε μεταξύ άλλων αύξηση της επαιτείας- θέμα που έχει απασχολήσει την ενημερωτική μας ιστοσελίδα πολλές φορές.
Διαβάστε ολόκληρη την εισήγηση (ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και όσον αφορά τους αριθμούς) της κας. Νικολάκου
Στη σημερινή σημ. χθεσινή) συνεδρίαση θα συζητηθεί η Στρατηγική, η Πολιτική και τα Σχέδια Δράσης  της Περιφέρειας Πελοποννήσου επί ενός πολύ σημαντικού ζητήματος που συγκροτείται από το νευραλγικό δίπολο «Ασφάλεια (του Πολίτη) και Πυροπροστασία».

Παρατήρηση 1:Βλ. επίσης 5η Τακτική Συνεδρίαση του ΠΕΣΥΜΒ, Δευτέρα 02/04/2012 για την «Εγκληματικότητα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου»

Είναι ένα πολύπτυχο και πολύπλοκο ζήτημα που συντίθεται από δυο θεματικά πεδία. Το πρώτο είναι η Ασφάλεια (άρα και η Προστασία) του Πολίτη και το δεύτερο η Πυροπροστασία η οποία είναι επίκαιρη εξαιτίας του γεγονότος ότι βρισκόμαστε στην αρχή της νέας αντιπυρικής περιόδου 2013. Η Πυροπροστασία κυρίως από την πλευρά της αντιμετώπισης των Δασικών[1] και των Αγροτο-δασικών πυρκαγιών που συνιστούν τις κυριότερες μορφές φυσικών, τεχνολογικών και ανθρωπογενών (είτε από αμέλεια είτε από δόλο) καταστροφών στην Περιφέρεια Πελοποννήσου (ιδιαίτερα των πυρκαγιών του 2007).

Παρατήρηση 2:Ο όρος «Δάσος» (εξ ου  δασική πυρκαγιά) είναι στενός και δημιουργεί την εντύπωση ότι το Σχέδιο Δράσης περιορίζεται μόνο στα Δάση. Όμως δεν έχουμε πυρκαγιές μόνο στα δάση. Επιπλέον  πυρκαγιές ξεσπούν σε «Δασικές εκτάσεις, σε Άλση, σε Χορτολιβαδικές εκτάσεις, σε Γεωργικές εκτάσεις, σε Υπολείμματα καλλιεργειών και σε ΧΑΔΑ». Αυτές οι κατηγορίες πυρκαγιών είναι συνήθως περισσότερες απ΄ ότι  συμβαίνει με τα  δάση και έχουν τεράστια κοινωνικο-οικονομική σημασία για τους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους μιας περιοχής. Επίσης έχουν τεράστια σημασία για το περιβάλλον και την υγεία των πολιτών από την καύση των απορριμμάτων στις ΧΑΔΑ. Η παραπάνω ορολογία  χρησιμοποιείται στις στατιστικές απεικονίσεις του Πυροσβεστικού Σώματος.

Παρατήρηση 3:Στον Πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζεται μια ενδεικτική τυπολογία των Καταστροφών.



Κατηγορία
Σύντομη Περιγραφή
I
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΚΟΣΜΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ: Κοσμική ακτινοβολία, πρόσπτωση/διέλευση μετεωριτών/αστεροειδών, κ.λπ.
II
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ: Τυφώνες, παγετοί, αμμοθύελλες, κυκλώνες, ανεμοστρόβιλοι, χιονοθύελλες, καταιγίδες,  έντονες βροχοπτώσεις, καύσωνες, κύματα ψύχους, χιονοστιβάδες, ομίχλες, κ.λπ.
III
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΓΕΩΛΟΓΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ: Σεισμοί, ηφαιστειακές εκρήξεις, παλιρροϊκά κύματα, κατολισθήσεις, καταβυθίσεις, λασπορροές, κ.λπ.
IV
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΥΔΡΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ: Πλημμύρες, χιονοστιβάδες, τήξη χιονιού, κ.λπ.
V
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ: Πυρκαγιές, επιδρομές εντόμων και ζώων, επιδημίες (ανθρώπων, ζώων, φυτών), κ.λπ.
VI
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ: Τροχαία, αεροπορικά, σιδηροδρομικά, ναυτιλιακά ατυχήματα, βιομηχανικές εκρήξεις και πυρκαγιές, διαφυγή αερίων τοξικών, βιολογικών, χημικών, πυρηνικών, κ.λπ.
VIII
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΑΣΥΜΜΕΤΡΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ: Τρομοκρατία, διεθνές οργανωμένο έγκλημα, απαγωγές, λύτρα, εκβιασμοί, εγκληματικότητα, εμπρησμοί, βομβιστικές επιθέσεις, πολεμικές επιχειρήσεις, εισβολές, λεηλασίες, γενοκτονίες, λαθρομετανάστευση, κ.λπ.
IX
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΚΑΚΟΔΙΟΙΚΗΣΗ: Διαφθορά, παραοικονομία, δημαγωγία, λαϊκισμός, εκτεταμένα εργατικά ατυχήματα, επαγγελματικές ασθένειες, πολιτικο-οικονομικές διαταραχές, κ.λπ.

Παρατήρηση 4: Οι 7 Νομοί που επλήγησαν το καλοκαίρι του 2007 στην Ελλάδα είναι ο Νομός Ευβοίας και στην Πελοπόννησο οι Νομοί Αρκαδίας, Κορινθίας, Μεσσηνίας, Λακωνίας, Αχαϊας και Ηλείας. Από μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, προκύπτουν τα ακόλουθα:
Μεσσηνία:Χαρακτηρίστηκαν πυρόπληκτα 90 Δημοτικά Διαμερίσματα 24 Δήμων. Η συνολική έκταση που επλήγη είναι 1.233,97 km2(το 415 της συνολικής έκτασης του Νομού). Κατεστράφη φυσικό κεφάλαιο έκτασης 24.713,2 στρεμ. (2,1% της συνολικής γεωργικής έκτασης του Νομού). Το 2% του αιγοπροβατικού και το 1,2% του βοοτροφικού τομέα υπέστησαν ζημιές. Η δασική έκταση που καταστράφηκε ανέρχεται σε 201.500 στρεμ. Που αποτελεί το 18,1% των δασικών εκτάσεων του Νομού.
Κορινθία:Χαρακτηρίστηκαν πυρόπληκτα 22 Δημοτικά Διαμερίσματα (Δ.Δ) από 10 διαφορετικούς Δήμους. Η συνολική έκταση των καμένων ανέρχεται Δ.Δ. ανέρχεται σε 629,2 km2(27,5% της συνολικής έκτασης του Νομού). Οι απώλειες φυτικού κεφαλαίου από τις πυρκαγιές ανέρχεται στο 0,9% της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης. Ο αιγοπροβατικός τομέας επλήγη σε ποσοστό της τάξης του 0,2%. Μεγαλύτερη ζημιά υπέστη ο τομέας της ελαιοκαλλιέργειας (78,5% των κατεστραμμένων εκτάσεων). Η καλλιέργεια επιτραπέζιων σταφυλιών υπέστη ζημιά της τάξεως του 63% των κατεστραμμένων εκτάσεων και η καλλιέργεια της σταφίδας σουλτανίνας της τάξεως του 13,9% των κατεστραμμένων εκτάσεων. Καταστράφηκε το 2,4% (30.000 στρεμ.) της συνολικής δασικής έκτασης του Νομού.
Αρκαδία:Τα πυρόπληκτα Δ.Δ. ανέρχονται σε 84 από 15 Δήμους με συνολική έκταση 1.169 km2. Οι καταστροφές σε φυσικό κεφάλαιο έφτασαν το 2,04% της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης. Το 70,5% των ζημιών  στις κατεστραμμένες περιοχές αφορά στους ελαιώνες, το 15% σε καλλιέργειες ακροδρύων, το 5,7% σε καλλιέργειες σύκων και το 3,5% σε εκτάσεις οινοποιήσιμων αμπέλων. Το ποσοστό καταστροφής του αιγοπροβατικού τομέα ανέρχεται στο 1,1% ενώ η δασική έκταση που καταστράφηκε αφορά στο 20,5% (502.000 στρεμ.) των συνολικών δασικών εκτάσεων του Νομού.
Λακωνία:Χαρακτηρίστηκαν πυρόπληκτα 62 Δ.Δ. 15 Δήμων. Η συνολική έκταση των πυρόπληκτων Δ.Δ. είναι 1.425,7 km2 .  Οι καταστροφές στο φυτικό κεφάλαιο ανήλθαν στο 13% των συνολικών χρησιμοποιούμενων γεωργικών εκτάσεων. Το 98,4% αυτών των εκτάσεων αφορούσε καλλιέργεια ελιάς. Το ποσοστό καταστροφής στον αιγοπροβατικό τομέα έφτασε το 0,6% και στο βοοτροφικό το 5,6%. Κάηκε δασική έκταση 170.000 στρεμ.  που αποτελεί το 9,7% της συνολικής δασικής έκτασης του Νομού.

Αμφότερα τα θεματικά πεδία μπορούν να θεωρηθούν ως δυο αλληλοτεμνόμενα σύνολα που ναι μεν έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες, πλην όμως, θυμίζουν συγκοινωνούντα δοχεία. Το ένα επιδρά επί του άλλου. Το ένα συμπληρώνει το άλλο. Διαθέτουν κοινό τόπο συνέργιας.

Αμφότερα υπηρετούν το ανθρωπιστικό όραμα, τις αξίες και τις αρχές  της Διασφάλισης της Ποιότητας Ζωής και της Ευημερίας των Πολιτών σε μια ευνομούμενη πολιτεία με πολιτικό και με νομικό πολιτισμό. Σε μια πολιτεία ευρωπαϊκού επιπέδου όπου διασφαλίζονται το «κοινοτικό κεκτημένο» και τα «ανθρώπινα δικαιώματα».

Σε μια πολιτεία όπου θωρακίζονται οι αξίες και οι αρχές καθώς και η απρόσκοπτη λειτουργία των Θεσμών όχι μόνον από την πλευρά των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων που επιτελούν  τα  θεσμικά όργανα αλλά επιπρόσθετα με τη συνεργασία,  τη συναντίληψη και την υποστήριξη των Εθελοντών Πολιτών. Των ενεργών και των συνταγματικών πολιτών. Των πολιτών του συνταγματικού τόξου όπως συνηθίζεται να λέγεται σήμερα.

Σε μερικές περιπτώσεις ακραίων καταστάσεων λ.χ. κατά τη διάρκεια κρίσεων από φυσικές και από τεχνολογικές καταστροφές ή μετά από αυτές κατά την περίοδο της προσπάθειας για την επούλωση των πληγών και την αποκατάσταση των ζημιών, παρουσιάζονται φαινόμενα παραβατικότητας και εγκληματικότητας, αποκλίνουσας και παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς.

Άλλες φορές, οι κρίσεις είναι αμιγώς ανθρωπογενείς. Πάλι ως αποτέλεσμα εγκληματικής και παραβατικής συμπεριφοράς (λ.χ. βιομηχανικά ατυχήματα, καταδολίευση καταναλωτή, εμπρησμοί,  ληστείες υλικών και μηχανισμών, παρεμπόδιση λειτουργίας της πολιτείας, δολιοφθορές, κ.λπ.). Και σε αυτές τις περιπτώσεις η Ασφάλεια και η επιβολή της τάξης συνιστούν την εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση για τη διασφάλιση της κοινωνικής ηρεμίας και της κοινωνικής συνοχής.

Το θέμα της διαχείρισης των κρίσεων και της εξασφάλισης της ευνομίας και της ευταξίας, πολλές φορές ξεπερνούν τα στενά τοπικά, περιφερειακά και εθνικά όρια. Αποκτούν υπερεθνικές διαστάσεις που μετακυλίονται στην Ελληνική κοινωνία.

Παράνομη μετανάστευση, περιφερειακοί πόλεμοι, αστάθεια στη Νοτιο-Ανατολική Μεσόγειο και στον υπόλοιπο κόσμο, εισαγόμενη εγκληματικότητα, κ.λπ. συνιστούν επίσης παράγοντες που προϋποθέτουν Υψηλό Επίπεδο Ικανότητας Διαχείρισης των Κρίσεων, τόσο exante(πριν, προληπτικά) και ongoing(κατά τη διάρκεια) όσο και expost(μετά) την εκδήλωση των φαινομένων.

Τόσο η Ασφάλεια όσο και η Πυροπροστασία με έμφαση στις Δασικές και στις Αγροτοδασικές Πυρκαγιές, εμπεριέχονται ως Άξονες Προτεραιότητας στον Ολοκληρωμένο Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της Περιφέρειας.

Αποτέλεσαν μέχρι σήμερα αντικείμενο πολλών συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου καθώς και θέμα  στο οποίο έχει πολλές φορές αναφερθεί σε συνεντεύξεις και σε ομιλίες ο Περιφερειάρχης κ. Π.Τατούλης.

Αποτέλεσαν επίσης έμπρακτο παράδειγμα βοήθειας και υποστήριξης των πολιτών για την αποκατάσταση ζημιών και άλλων καταστροφών ή την έγκαιρη δημιουργία τεχνικών και άλλων έργων που απαιτούνται για την εμπέδωση της ασφάλειας και την εφαρμογή προληπτικών μέτρων έναντι κινδύνων καταστροφών  συμπεριλαμβανομένων των μέσων και των πόρων που διατέθηκαν από την Περιφέρεια κατά την εκδήλωση καταστροφικών φαινομένων.

Η Ασφάλεια και η Πυροπροστασία είναι ένα σύνθετο και πολυδιάστατο ζήτημα που μπορεί να φωτιστεί από πολλές γωνίες θέασης και να αναλυθεί από πολλές συντρέχουσες οπτικές.

Εντάσσεται στο ευρύτερο φάσμα της Διαχείρισης των Κρίσεων και των Εκτάκτων Καταστάσεων, των Κινδύνων και των Απειλών  της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο μέτρο και στο βαθμό που της αναλογεί στο πλαίσιο του Θεσμικού και Διοικητικού Συστήματος της χώρας, πάντοτε με τη λογική της συνέργιας με τις άλλες δομές της πολιτείας οι οποίες έχουν τη σχετική αρμοδιότητα λ.χ. Αστυνομία, Λιμενικό, Πυροσβεστική, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, Δικαστικές και Εισαγγελικές Αρχές, Στρατός (στο βαθμό που επιτρέπει ο θεσμικός του ρόλος), Δομές και Φορείς του Κράτους (λ.χ. ΟΑΣΠ), Δασική Υπηρεσία, κ.λπ. καθώς και οι Εθελοντές Πολίτες (είτε με την αυθόρμητη συμμετοχή είτε υπό τη μορφή οργανωμένων ομάδων εθελοντισμού).

Αξίζει να επισημανθεί ότι διανύουμε μια παγκοσμιοποιημένη  και διεθνοποιημένη περίοδο της ιστορίας της ανθρωπότητας όπου εκτός από την πλήρη απελευθέρωση της Αγοράς το κυριότερο χαρακτηριστικό είναι η «επιστημονικο-τεχνολογική επανάσταση». Η εποχή της Κοινωνίας της Γνώσης με την έξαρση των ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) οι οποίες σε συνάρθρωση με τις άλλες επιστημονικές εξειδικεύσεις δημιουργούν αυτό το οποίο στην επιστημολογία αποκαλείται Μηχατρονική (όπως ανέφερε σε προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο ο Περιφερειάρχης κ.Π.Τατούλης).

Αυτή η παρατήρηση οδηγεί στην ανάγκη της ταχείας αξιοποίησης των ΤΠΕ με την εφαρμογή Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS, GeographicalInformationSystems), Ψηφιοποίησης των Γεωχωρικών Δεδομένων, εφαρμογής GPS(GlobalPositioningSystem/ Παγκόσμιο Σύστημα Θεσιθεσίας), χρησιμοποίησης Ειδικού Λογισμικού και Τηλεπισκοπήσεων στην προσπάθεια εκτίμησης των κινδύνων των κρίσεων, της αποτύπωσης των καταστάσεων και της εκ των υστέρων επισκόπησης των ενεργειών.

Όλοι αυτοί οι μηχανισμοί εντάσσονται στο πλαίσιο του Συστήματος Διαχείρισης των Κρίσεων και των Κινδύνων της Περιφέρειας σε συνεργασία και συμβατότητα με τα αντίστοιχα Συστήματα που αναπτύσσουν οι άλλες πολιτειακές δομές.

Πρέπει να τονιστεί ότι το δίπολο της Ασφάλειας και της Πυροπροστασίας, εκτός από τις πρωτεύουσες ουμανιστικές, δικαιϊκές και συνταγματικές διαστάσεις που έχει, υποστηρίζει  και πολλές άλλες ανάγκες της σημερινής εποχής.

Πάνω απ΄ όλα την ανάγκη της επίρρωσης της Περιφερειακής Εξωστρέφειας, της ενίσχυσης του παραγωγικού ιστού και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, της προσέλκυσης και της διασφάλισης των επενδύσεων, της τόνωσης του brandnameτης Περιφέρειας ως ενός ανταγωνιστικού τόπου τουριστικού προορισμού και ασφαλών επενδύσεων.

Θέματα που συνιστούν τον ακρογωνιαίο λίθο επί του οποίου πρέπει να στηριχθεί η συλλογική  προσπάθεια για την ανακοπή της κατιούσας πορείας της χώρας, τη σταθεροποίηση  και την ανάκαμψη σε βραχυπρόθεσμο και μεσο-μακροπρόθεσμο πεδίο αναφοράς.

Εξαιτίας της πολυθεματικής κρίσης που ταλανίζει τον τόπο, η Ασφάλεια του Πολίτη και τηρουμένων των αναλογιών η Πυροπροστασία, πετυχαίνουν και έναν ακόμη στόχο.

Θωρακίζουν την κοινωνική συνοχή από τους διαταρακτικούς, τους παραμορφωτικούς, τους πολωτικούς και τους αποσταθεροποιητικούς παράγοντες οι οποίοι έχουν ανορθολογικές, άδικες και  απάνθρωπες πηγές προέλευσης. Τον κοινωνικό αυτοματισμό, τις διακρίσεις, το διχασμό, το μανιχαϊσμό, το λαϊκισμό, τη συνωμοσιολογία, την ιδεοληψία και το δογματισμό. Το κυνήγι μαγισσών, την Ιερά Εξέταση και την εύρεση εξιλαστήριων θυμάτων, αποδιοπομπαίων τράγων  και  σάκων του μποξ. Φαινόμενα μικροπολιτικών πρακτικών που εκμεταλλεύονται το θυμικό των ανθρώπων εφαρμόζοντας την Προπαγανδιστική Μεθοδολογία της Ψυχολογίας της Μάζας και του Όχλου.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει ευθαρσώς και με παρρησία να δηλώσουμε ότι οι κρίσεις και  η ανασφάλεια δεν προέρχονται από παρθενογένεση. Υπάρχει διαλεκτική σχέση αιτιώδους συνάφειας και συσχέτισης αιτίου και αιτιατού. Υπάρχει συστημική και δομική ερμηνεία. Κατάσταση που επιδεινώνεται  σε περιόδους οικονομικών κρίσεων όπως η παρούσα. Κατά συνέπεια, η Περιφέρεια Πελοποννήσου δε θα περιοριστεί μόνο στα ζητήματα καταστολής και θεραπείας των καταστροφών. Θα προσπαθήσει διαμέσου κατάλληλων πολιτικών να αμβλύνει στο μέτρο που της επιτρέπει το θεσμικό πλαίσιο και οι οικονομικές δυνατότητες, τα γενεσιουργά αίτια των κρίσεων.

Σε αυτό το σκοπό θα συμβάλλουν οι δυνατότητες και οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται διαμέσου των χρηματοδοτικών μηχανισμών (Ευρωπαϊκά Προγράμματα, Διεθνείς Συνεργασίες, Διαπεριφερειακές Συνεργασίες) και των χρηματοπιστωτικών εργαλείων (ΣΔΙΤ, ΕΤΕΑΝ, κ.λπ.) είτε για τη διαμόρφωση των γενικών και των ειδικών συνθηκών ελαχιστοποίησης του κινδύνου έκλυσης κρίσεων είτε για την ανάληψη δράσεων αποκατάστασης των ζημιών.

Η εισήγηση δεν περιορίζεται μόνο στην Στρατηγική και στην Πολιτική της Ασφάλειας του Πολίτη και της Πυροπροστασίας.

Συμπεριλαμβάνει το Σχεδιασμό και τον Προγραμματισμό των Μέτρων, των Ενεργειών και των Δράσεων για την πραγμάτωση του οράματος και του σκοπού της Ασφάλειας του Πολίτη και της Πυροπροστασίας στο ευρύτερο πλαίσιο της Πολιτικής Διαχείρισης των Κρίσεων, των Κινδύνων και των Απειλών (στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που ορίζει το Θεσμικό Πλαίσιο της χώρας).

Με την πρακτική της Διαβούλευσης που εφαρμόζει συνεχώς η Περιφέρεια Πελοποννήσου, στη σημερινή συνεδρίαση θα επιχειρηθεί μια διακλαδική σύζευξη απόψεων και των εμπειριών μεταξύ όλων των εμπλεκομένων πλευρών και μια όσμωση των εξειδικευμένων γνώσεων όλων όσοι συμμετέχουν ως θεσμικά όργανα στην κοινή προσπάθεια για τη χάραξη του οδικού χάρτη της εμπέδωσης της Ασφάλειας και της Πυροπροστασίας στη χωρική ενότητα με τον πιο γοργό, αποτελεσματικό, ανταποδοτικό, ρεαλιστικό και εφικτό τρόπο  που μπορεί να γίνει.

Πάντοτε με το προαπαιτούμενο της μόχλευσης του εθελοντισμού και της συστράτευσης των πολιτών στην κοινή προσπάθεια.

Εκείνο στο οποίο θα πρέπει επίσης να δοθεί μεγάλη σημασία είναι στη «γραφειοκρατική» και στην «οικονομική» προσέγγιση του συντονισμού των δυνάμεων που συνεργάζονται στην προσπάθεια της Διαχείρισης των Κρίσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων που αναλογούν σε καθένα συνεργαζόμενο φορέα ξεχωριστά.

Και τούτο γιατί η αποτελεσματικότητα και η ανταποδοτικότητα της συνεργασίας και του συντονισμού σκοντάφτει πολλές φορές σε τυπικά εμπόδια που γεννώνται από την πολυνομία, την ελλειμματική νομοπαρασκευή, την αντιφατικότητα ή τη μη συμβατότητα των θεσμικών προ-απαιτουμένων και το έλλειμμα χρηματοδότησης.

Όλα αυτά θα συζητηθούν πιο αναλυτικά στην παρούσα ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Ενδεικτικά παρέχεται μια συνοπτική και σχηματική κατηγοριοποίηση των ενεργειών Σχεδιασμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου ο οποίος περιλαμβάνει πολλούς κύριους άξονες προτεραιοτήτων που καθετοποιούνται  δενδροειδώς  σε μέτρα, δράσεις, πράξεις και ενέργειες οι οποίες αποτελούν και αντικείμενο της σημερινής διαβούλευσης.

Άξονας Προτεραιότητας 1:Δημιουργία μιας συνεχώς επικαιροποιούμενης Βάσης Στατιστικών Δεδομένων για την εξέλιξη όλων των παραμέτρων που αφορούν στην Ασφάλεια και στην Πυροπροστασία. Θα αποτελέσει την πηγή εξαγωγής συμπερασμάτων για την πρόβλεψη της εξέλιξης των καταστάσεων (ανάλυση κινδύνου) αλλά και τεκμήριο διεκδίκησης πόρων και αρμοδιοτήτων από την Κεντρική Διοίκηση ή διαμέσου των Ευρωπαϊκών Χρηματοδοτήσεων, Συγχρηματοδοτήσεων και Χρηματοπιστωτικών Μηχανισμών. Θα διευκολύνει την προσπάθεια ερμηνείας των φαινομένων καθώς και μηχανισμό για τη συσχέτιση με άλλες αναπτυξιακές εκφάνσεις της Περιφέρειας (λ.χ. συσχέτιση με τη δημιουργία μη φιλικού ή φιλικού περιβάλλοντος προς τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις, κ.λπ.).

Παρατήρηση 5: Στην 5η Τακτική Συνεδρίαση του ΠΕΣΥΜΒ, Δευτέρα 02/04/2012 για την Εγκληματικότητα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η εισηγήτρια (Αντιπεριφερειάρχης κ. Κ. Νικολάκου) παρουσίασε στατιστικούς πίνακες και γραφήματα που αφορούσαν στην Εγκληματικότητα και στην Παραβατικότητα στην Περιφέρεια σύμφωνα με μετρήσεις που λήφθηκαν από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση της Περιφέρεια Πελοποννήσου για το 2011. Η επικαιροποίηση των στοιχείων που βρίσκεται σε εξέλιξη παρουσιάζει περίπου την ίδια κατάσταση για το 2012.


ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ: ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
ΕΓΚΛΗΜΑΤΩΝ 2011 ΚΑΙ 2012

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
2011
2012
ΑΝΘΡΩΠΟΚΤΟΝΙΕΣ
31
28
ΑΠΑΤΕΣ
102
122
ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΕΙΑ
12
7
ΒΙΑΣΜΟΙ
13
9
ΕΚΒΙΑΣΕΙΣ
5
8
ΕΠΑΙΤΕΙΑ
11
27
ΖΩΟΚΛΟΠΗ
127
88
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΠΑΡΑΧΑΡΑΓΜΕΝΩΝ
217
191
ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ
12
17
Ν περί ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
560
457
Ν περί ΟΠΛΩΝ
236
308
Ν περί ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
19
38
ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΙΑ
58
40
ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ
8
9
ΚΛΟΠΕΣ - ΔΙΑΡΡΗΞΕΙΣ
5.191
5.186
ΚΛΟΠΕΣ ΤΡΟΧΟΦΟΡΩΝ
1.204
1.269
ΛΗΣΤΕΙΕΣ
215
193
ΣΥΝΟΛΟ
8.021
7.997
 


Παρατήρηση 6:Μια ενδεικτική ανάλυση των δασικών και των αγροδασικών πυρκαγιών για την περίοδο 2000-2011 (πηγή: Ανδρ. Γκουρμπάτσης, αντιστρατήγος ε.α. του Πυροσβεστικού Σώματος), αποκαλύπτει τα ακόλουθα:

1.  Στο διάστημα 2000-2011 στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου εκδηλώθηκαν συνολικά 16.530 αγροτοδασικές πυρκαγιές, από τις οποίες κάηκε έκταση 1.180.242,9 στρεμμάτων αγροτοδασικής έκτασης.
2. Από κάθε πυρκαγιά στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου καίγεται, κατά μέσο όρο, έκταση 71,4 στρέμματα αγροτοδασικής έκτασης.
3.  Ο μέσος / ανά έτος αριθμός πυρκαγιών στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου είναι 1.377,5, δηλαδή ημερησίως εκδηλώνονται, κατά μέσο όρο, τέσσερις (4) περίπου πυρκαγιές, ενώ η μέση / ανά έτος καμένη αγροτοδασική έκταση είναι 98.353,6 στρέμματα, δηλαδή ημερησίως καίγονται, κατά μέσο όρο, 270 στρέμματα.
4. Τα έτη με τις περισσότερες πυρκαγιές / ανά Νομό της Περιφέρειας Πελοποννήσου, στο διάστημα 2000-2011, είναι:

Το 2000, για τον Νομό Αρκαδίας, όπου εκδηλώθηκαν (265) πυρκαγιές.
Το 2001, για τον Νομό Αργολίδας, όπου εκδηλώθηκαν (338) πυρκαγιές και για τον Νομό Κορινθίας, όπου εκδηλώθηκαν (375) πυρκαγιές.
Το 2004, για τον Νομό Μεσσηνίας, όπου εκδηλώθηκαν (541) πυρκαγιές.
Το 2010, για τον Νομό Λακωνίας, όπου εκδηλώθηκαν (298) πυρκαγιές.
5. Τα έτη που καταστράφηκαν οι περισσότερες καμένες εκτάσεις / ανά Νομό της Περιφέρειας Πελοποννήσου, για το 2000-2011, είναι:
Το έτος 2000, για τον Νομό Κορινθίας , όπου κάηκε έκταση (205.908,7) στρεμμάτων, τα οποία αποτελούν τα 4/5 της συνολικά καμένης έκτασης το διάστημα αυτό.
Το έτος 2007, για τον Νομό Αρκαδίας, όπου κάηκε έκταση (108.653,4) στρεμμάτων, ίση σχεδόν με το 1/2 της συνολικά καμένης έκτασης το διάστημα αυτό, για τον Νομό Λακωνίας, όπου κάηκε έκταση (243.046,5) στρεμμάτων, ίση με το 1/2 και πλέον της συνολικά καμένης έκτασης το διάστημα αυτό και για τον Νομό Μεσσηνίας, όπου κάηκε έκταση (201.688,9) στρεμμάτων, ίση με το 3/4 και πλέον της συνολικά καμένης έκτασης το ίδιο διάστημα και
Το έτος 2008, για τον νομό Αργολίδας, όπου κάηκε έκταση (26.881) στρεμμάτων, ίση με το 1/2 περίπου της συνολικά καμένης έκτασης στο διάστημα 2000-2011.
6. Από τις συνολικά (1.180.242,9) καμένες αγροτοδασικές εκτάσεις στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου, οι περισσότερες αυτών - σχεδόν το 1/3 - και συγκεκριμένα (406.420,9) στρέμματα, κάηκαν στο διάστημα 2000-2011 στο νομό Λακωνίας. Στον εν λόγω Νομό, ο μέσος / ανά έτος, αριθμός καμένων εκτάσεων είναι (33.868,4) στρέμματα, δηλαδή καίγονται (92,8) στρέμματα ημερησίως.
7. Μετά τον ανωτέρω Νομό, οι περισσότερες αριθμητικά καμένες εκτάσεις ήταν στον νομό Κορινθίας όπου συνολικά κάηκαν (249.822,5) στρέμματα. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός καμένων εκτάσεων είναι (20.818,5) στρέμματα, δηλαδή καίγονται (57,1) στρέμματα ημερησίως.
8. Ακολουθεί αριθμητικά σε καμένες εκτάσεις ο Νομός Μεσσηνίας όπου κάηκαν συνολικά (230.255,8) στρέμματα. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός καμένων εκτάσεων είναι (19.187,9) στρέμματα, δηλαδή καίγονται (52,6) στρέμματα ημερησίως.
9.  Έπεται αριθμητικά σε καμένες εκτάσεις ο Νομός Αρκαδίας όπου κάηκαν συνολικά (224.591,4) στρέμματα. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός καμένων εκτάσεων είναι (18.716) στρέμματα, δηλαδή καίγονται (51,3) στρέμματα ημερησίως.
10. Τελευταίος σε αριθμό καμένων εκτάσεων έρχεται ο Νομός Αργολίδας όπου κάηκαν συνολικά (69.152) στρέμματα. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός καμένων εκτάσεων είναι (5.762,7) στρέμματα, δηλαδή καίγονται (15.8) στρέμματα ημερησίως.
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
11. Από τις συνολικά (16.530) αγροτοδασικές πυρκαγιές στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου, οι περισσότερες αυτών - σχεδόν το 1/3 - και συγκεκριμένα (5.155) πυρκαγιές, εκδηλώθηκαν στο διάστημα 2000-2011 στον Νομό Μεσσηνίας. Στον εν λόγω Νομό, ο μέσος / ανά έτος, αριθμός πυρκαγιών είναι (429,6) πυρκαγιές, δηλαδή ημερησίως εκδηλώνονται (1,2) πυρκαγιές.
12. Μετά τον ανωτέρω Νομό, οι περισσότερες αριθμητικά πυρκαγιές εκδηλώθηκαν στον Νομό Κορινθίας, όπου συνολικά εκδηλώθηκαν (3.098) πυρκαγιές. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός πυρκαγιών είναι (2582) πυρκαγιές, δηλαδή κάθε τρεις μέρες εκδηλώνονται δύο (2) πυρκαγιές και συγκεκριμένα (0,7) πυρκαγιές ημερησίως.
13. Ακολουθεί αριθμητικά σε πυρκαγιές ο Νομός Αργολίδας, όπου εκδηλώθηκαν συνολικά (3.087) πυρκαγιές. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός καμένων πυρκαγιών είναι (257,2) πυρκαγιές, δηλαδή κάθε τρεις μέρες εκδηλώνονται δύο (2) πυρκαγιές και συγκεκριμένα (0,7) πυρκαγιές ημερησίως.
14.. Έπεται αριθμητικά σε πυρκαγιές ο Νομός Λακωνίας, όπου εκδηλώθηκαν συνολικά (2.704) πυρκαγιές. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός πυρκαγιών είναι (225,3) πυρκαγιές, δηλαδή κάθε πέντε μέρες εκδηλώνονται δύο (2) πυρκαγιές και συγκεκριμένα (0,6) πυρκαγιές ημερησίως.
15. Τελευταίος σε αριθμό πυρκαγιών έρχεται ο Νομός Αρκαδίας, όπου εκδηλώθηκαν συνολικά (2.486) πυρκαγιές. Στον Νομό αυτόν ο μέσος / ανά έτος αριθμός πυρκαγιών είναι (207,2) πυρκαγιές, δηλαδή εκδηλώνεται κάθε δύο μέρες μία (1) πυρκαγιά και συγκεκριμένα (0,5) πυρκαγιές ημερησίως.
ΔΡΙΜΥΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
16. Η δριμύτητα των πυρκαγιών στους Νομούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι κατά φθίνουσα σειρά η εξής:
Λακωνία: Ο μέσος αριθμός καμένης αγροτοδασικής έκτασης / ανά πυρκαγιά είναι 150.3) στρ.
Αρκαδία: Ο μέσος αριθμός καμένης αγροτοδασικής έκτασης / ανά πυρκαγιά είναι (90.3) στρ.
Κορινθία: Ο μέσος αριθμός καμένης αγροτοδασικής έκτασης / ανά πυρκαγιά είναι (80.6) στρ.
Μεσσηνία: Ο μέσος αριθμός καμένης αγροτοδασικής έκτασης / ανά πυρκαγιά είναι (44.7) στρ. Αργολίδα: Ο μέσος αριθμός καμένης αγροτοδασικής έκτασης / ανά πυρκαγιά είναι (22.4) στρ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
1) Η Λακωνία, είναι ο Νομός με τις περισσότερες καμένες από πυρκαγιές αγροτοδασικές εκτάσεις και την μεγαλύτερη δριμύτητα των πυρκαγιών και η Αργολίδα με τις λιγότερες.
2) Η Μεσσηνία, είναι ο Νομός που εκδηλώνονται οι περισσότερες αριθμητικά αγροτοδασικές πυρκαγιές και η Αρκαδία, με τις λιγότερες.
3) Στους τρεις (3) από τους πέντε (5) Νομούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου, και συγκεκριμένα στους Νομούς Λακωνίας, Μεσσηνίας και Αρκαδίας, οι περισσότερες καμένες εκτάσεις προκλήθηκαν το έτος 2007, αν και το ίδιο έτος στους Νομούς αυτούς δεν είχε σημειωθεί ο μεγαλύτερος αριθμός αγροτοδασικών πυρκαγιών.
Παρατήρηση 7: Στους Πίνακες που ακολουθούν αποτυπώνονται τα συμπεράσματα για τα έτη 2011 και 2012 βάσει στοιχείων τα οποία λήφθηκαν από το  Πυροσβεστική Σώμα (στοιχεία 2011, 2012).
Στους πίνακες παρουσιάζονται: 1.  Ο αριθμός των συμβάντων (πυρκαγιών) 2. Οι δασικές πυρκαγιές αμιγώς (στρέμματα)  3. Οι πυρκαγιές των δασικών εκτάσεων (στρέμματα) 4. Οι πυρκαγιές σε γεωργικές εκτάσεις (στρέμματα) 5. Υπό τον τίτλο «συναφή» εννοούνται οι πυρκαγιές στις χορτολιβαδικές εκτάσεις, στα καλάμια, στους βάλτους και στα υπολείμματα καλλιεργειών  (στρέμματα) 6. Οι πυρκαγιές σε ΧΑΔΑ (στρέμματα), και 7. Το σύνολο των πυρκαγιών όλων των προηγουμένων τύπων (στρέμματα).

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΔΑΣΙΚΩΝ  ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΜΜΕΝΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ (ΣΕ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ) ΕΤΟΥΣ 2011
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ)ΝΣΗ
ΣΥΝΟΛΟ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
ΔΑΣΗ
ΔΑΣΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ
ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ

ΣΥΝΑΦΗ(*)

ΧΑΔΑ

ΣΥΝΟΛΟ στρεμ.

ΑΤΤΙΚΗ
237
182,4
3.308,6
200,8
1.094,80
6,0
4.792,6
ΑΝΑΤ.ΜΑΚ.ΘΡΑΚΗ
875
47.402,2
2.519,5
1.560,3
10.284,50
133,5
61.900,0
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
1.592
1.015,7
3.910,6
826,0
11.797,20
135,9
17.685,4
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
505
3.878,1
583,2
807,0
14.896,10
15,2
20.179,6
ΗΠΕΙΡΟΣ
957
5.321,3
7.383,0
1.542,2
12.020,80
1,9
26.269,2
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
1.353
503,3
15.467,9
5.724,6
40.621,70
9,8
62.327,3
ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
1.863
1.073,2
19.525,1
8.758,7
6.924,60
59,5
36.341,1
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
1.410
1.151,4
14.542,6
7.743,4
1.459,40
51,6
24.948,4
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ
672
1.371,0
12.115,2
5.406,0
6.032,30
23,4
24.947,9
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
699
495,5
12.331,8
4.736,1
4.094,40
26,5
21.684,3
ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
213
50,0
169,2
116,1
5.661,40
14,8
6.011,5
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
266
368,7
1.691,3
3.147,5
7.233,30
4,9
12.445,7
ΚΡΗΤΗ
539
71,0
3.300,1
9.930,1
16.060,80
4,2
29.366,2
ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ
11.181
62.883,8
96.848,1
50.410,8
138.269,30
487,2
348.899,2
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
(*) = Άλση + Χορτολιβαδικές εκτάσεις + Καλάμια & Βάλτοι + Υπολείμματα καλλιεργειών
Πηγή: Πυροσβεστικό Σώμα
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΔΑΣΙΚΩΝ  ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΜΜΕΝΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ (ΣΕ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ) ΕΤΟΥΣ 2012
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ)ΝΣΗ
ΣΥΝΟΛΟ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
ΔΑΣΗ
ΔΑΣΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ
ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ

ΣΥΝΑΦΗ(*)

ΧΑΔΑ

ΣΥΝΟΛΟ στρεμ.

ΑΤΤΙΚΗ
268
2.930,2
21.014,9
9.209,2
6.728,10
25,7
39.908,1
ΑΝΑΤ.ΜΑΚ.ΘΡΑΚΗ
686
593,2
1.617,0
328,4
3.784,70
49,0
6.372,3
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
1.532
43.917,8
12.064,3
2.496,6
16.031,10
127,8
74.637,6
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
378
3.191,6
10.532,2
340,9
17.876,50
0,0
31.941,2
ΗΠΕΙΡΟΣ
742
1.679,2
3.091,4
316,8
2.879,60
5,4
7.972,4
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
1.298
115,8
14.601,6
1.607,5
30.018,50
22,1
46.365,5
ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
1.366
460,7
8.110,4
3.053,0
1.997,30
23,3
13.644,7
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
1.604
1.145,8
41.368,0
18.155,1
1.564,20
321,9
62.555,0
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ
476
0,1
6.433,3
1.388,8
439,30
15,8
8.277,3
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
741
2.039,3
25.447,7
19.030,1
5.356,70
13,5
51.887,3
ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
265
1.451,6
3.495,1
789,1
27.558,90
13,9
33.308,6
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
246
40.055,4
289,8
20.301,1
786,70
11,5
61.444,5
ΚΡΗΤΗ
874
579,4
10.600,0
20.081,4
30.819,80
10,5
62.091,1
ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ
10.476
98.160,1
158.665,7
97.098,0
145.841,40
640,4
500.405,6
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
(*) = Άλση + Χορτολιβαδικές εκτάσεις + Καλάμια & Βάλτοι + Υπολείμματα καλλιεργειών
Πηγή: Πυροσβεστικό Σώμα
                                      






ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ  ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ 2011 ΚΑΙ 2012
ΤΥΠΟΣ
ΘΕΣΗ 2011
ΘΕΣΗ 2012
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
6/13
1/13
Επιδείνωση
ΔΑΣΗ
5/13
8/13
Βελτίωση
ΔΑΣΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ
3/13
1/13
Επιδείνωση
ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ
3/13
4/13
Βελτίωση
ΣΥΝΑΦΗ
12/13
11/13
Επιδείνωση
ΧΑΔΑ
4/13
1/13
Επιδείνωση
ΣΥΝΟΛΟ στρεμ.
5/13
2/13
Επιδείνωση













Άξονας Προτεραιότητας 2:  Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας που αφορά σε όλες τις πολιτειακές δομές οι οποίες εμπλέκονται στα θέματα της Ασφάλειας και της Πυροπροστασίας. Θα αναλυθεί η ορθότητα και θα αποτυπωθούν οι δυσλειτουργίες και οι αρρυθμίες του Θεσμικού Πλαισίου και της adhocΝομοθεσίας. Κατάσταση που θα επιτρέψει την ανάληψη δράσεων για την εξυγίανση των διαρθρωτικών αδυναμιών και του ελλείμματος συντονισμού των δυνάμεων που υπηρετούν την Ασφάλεια και την Πυροπροστασία όπως και τον εξορθολογισμό των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού που προορίζονται για κάθε φορέα. Σε αυτούς θα προστεθεί η διάσταση των Εθελοντών Πολιτών που συμμετέχουν ενεργά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Παρατήρηση 8:Με το νόμο 3852/2010 (Καλλικράτης) θεσμοθετήθηκε η νέα αυτοδιοικητική δομή της χώρας. Το νέο αυτό διοικητικό πλαίσιο αναβαθμίζει το σύστημα Πολιτικής Προστασίας της χώρας χωρίς να αλλοιώνει τα προϋφιστάμενα  χαρακτηριστικά που θεσμοθετήθηκαν και ισχύουν μέχρι σήμερα με το Ν.3013/2002.

Συγκεκριμένα ο ρόλος των Περιφερειών στην πολιτική προστασία καθορίζεται κυρίως από το άρθρο 186 του Ν.3852/2010 , όπου μεταξύ των τομέων που αφορούν τις αρμοδιότητες των περιφερειών είναι και ο τομέας πολιτικής προστασίας και διοικητικής μέριμνας.
Σε αυτόν περιλαμβάνονται ιδίως ο συντονισμός και η επίβλεψη του έργου της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των καταστροφών εντός των ορίων της εδαφικής της περιφέρειας στο πλαίσιο του Ν.3013/2002 όπως ισχύει κάθε φορά, καθώς και του άρθρου 41 του Ν.3536/2007.
Στους Αντιπεριφερειάρχες μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων ανατίθεται η ευθύνη της διάθεσης και του συντονισμού δράσης του απαραίτητου δυναμικού και μέσων για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των φυσικών και άλλων καταστροφών της περιφερειακής ενότητάς τους, σύμφωνα με τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις που τους παρέχει ο περιφερειάρχης και επιπλέον προεδρεύουν του συντονιστικού οργάνου της πολιτικής προστασίας της περιφερειακής ενότητάς τους  (άρθρο 160).
Η Εκτελεστική επιτροπή της Περιφέρειας μεταξύ των άλλων εισηγείται τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών σε εναρμόνιση με τα αντίστοιχα σχέδια της πολιτικής προστασίας  (άρθρο 174).
Ο ρόλος των Δήμων στην πολιτική προστασία προσδιορίζεται αφενός μεν από το θεσμικό πλαίσιο πολιτικής προστασίας (Ν.3013/2002), όπως κάθε φορά ισχύει και από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006).
Με τον «Καλλικράτη» προβλέπεται για τους Δήμους:
 Να συστήνονται Υπηρεσιακές Μονάδες Δήμων με αντικείμενο το περιβάλλον και την πολιτική προστασία που αναπτύσσουν δράσεις και ενεργοποιούνται για όλα τα είδη των κινδύνων και των καταστροφών. (Άρθρο 97).
Η εκτελεστική επιτροπή εισηγείται τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών, σε εναρμόνιση με τα αντίστοιχα σχέδια της Περιφέρειας και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη (Άρθρο 63).
Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων έχει και τη λήψη αποφάσεων για θέματα του περιβάλλοντος  ( Άρθρο 73).
Στη σύνθεση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης προβλέπεται και εκπροσώπηση από φορείς της τοπικής κοινωνίας όπως των Εθελοντικών Οργανώσεων και κινήσεων πολιτών καθώς και άλλων οργανώσεων και φορέων της κοινωνίας πολιτών  ( Άρθρο 76).
Ο Πρόεδρος Τοπικής Κοινότητας ή ο Εκπρόσωπος Τοπικής κοινότητας καταγράφει τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και είναι υπεύθυνος της ομάδας πυρασφάλειας της τοπικής Κοινότητας.
Για την κατάρτιση του σχεδίου πρόληψης πυρκαγιών και άλλων φυσικών καταστροφών συνεργάζεται με τα αρμόδια όργανα του Δήμου ενώ κατά την διάρκεια επιχειρήσεων αντιμετώπισης πυρκαγιών ή φυσικών καταστροφών τίθεται στην διάθεση των αρμόδιων αρχών ( Άρθρο 82).
Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Δημοτικής και της Τοπικής Κοινότητας είναι η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος καθώς και η προώθηση του εθελοντισμού και η συνεργασία με ομάδες εθελοντών για την εξυπηρέτηση της τοπικής Κοινότητας  ( Άρθρο 83και 84).
Στην έδρα του Δήμου συστήνεται συντονιστικό τοπικό όργανο με επικεφαλή το Δήμαρχο και τη συμμετοχή δύο Δημοτικών Συμβούλων, ειδικευμένων στελεχών πολιτικής προστασίας, εκπροσώπων στρατιωτικών, αστυνομικών, πυροσβεστικών και δασικών αρχών και υπηρεσιών, καθώς και εκπροσώπων εθελοντικών οργανώσεων πολιτικής προστασίας.
Τέλος στους νέους Δήμους μπορεί να συγκροτείται κέντρο επιχειρήσεων του συντονισμού των δράσεών τους κατά την αντιμετώπισης του κινδύνου και οφείλουν να συντάσσουν μνημόνιο ενεργειών και συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς στο επίπεδό τους καθώς και με όμορους δήμους.

Άξονας Προτεραιότητας 3:Κωδικοποίηση των προβλημάτων των δομών και των φορέων (λ.χ. μέσα, μηχανισμοί, στελέχωση, κ.λπ.) οι οποίοι συνεργάζονται και συστρατεύονται στην προσπάθεια της Ασφάλειας και της Πυροπροστασίας. Θα αποτελέσει τη βάση για μια «συλλογική στοχευμένη προσπάθεια» βελτίωσης του συστήματος ασφάλειας και πυροπροστασίας της χώρας.

Άξονας Προτεραιότητας 4:Συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και τις άλλες Αρχές κατά δυο τρόπους: (α) για τη συνεχή παρακολούθηση των κινδύνων που αφορούν σε φυσικές, σε τεχνολογικές και ανθρωπογενείς καταστροφές, και (β) για την ενεργοποίηση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και τη συνεχή επικοινωνία με το Κέντρο Παρακολούθησης και Πληροφοριών του Μηχανισμού ο οποίος λειτουργεί σε 24ωρη βάση.

Άξονας Προτεραιότητας 5:Μια σημαντική διάσταση του προγραμματισμού είναι η εξεύρεση πόρων, λ.χ.  από εθνικές πηγές χρηματοδότησης, ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά προγράμματα, προγράμματα από την εφαρμογή των ευρωπαϊκών πολιτικών, προγράμματα διαπεριφερειακής συνεργασίας, προγράμματα από τις Υπηρεσίες Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του ΟΟΣΑ και του ΟΗΕ, προγράμματα από τους Διεθνείς Οργανισμούς και τις Διεθνικές Οργανώσεις,  χορηγίες, κ.λπ. Σε αυτά θα προστεθούν και οι ευκαιρίες από τα νέα χρηματοπιστωτικά μέσα και τις ΣΔΙΤ.

Άξονας Προτεραιότητας 6:Επίρρωση και αναβάθμιση της συνέργειας με τις Κρατικές Δομές Πολιτικής Προστασίας, τους ΟΤΑ α΄ βαθμού, τις Υπηρεσίες  της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Εθελοντικές Οργανώσεις βάσει σχεδιασμού και μνημονίων συνεργασίας.

Άξονας Προτεραιότητας 7:Ειδικό σχέδιο δράσης για την ενεργοποίηση της Κοινωνικής Οικονομίας και τη μόχλευση του Εθελοντισμού σε θέματα Ασφάλειας, Αντιεγκληματικής Πολιτικής, Πρόληψης της Παραβατικότητας και Πυροπροστασίας.

Άξονας Προτεραιότητας 8:Ολοκλήρωση του Ειδικού Σχεδίου της Περιφέρειας για την αντιμέτωπιση των δασικών και των αγροτο-δασικών πυρκαγιών (απομένουν οι εισηγήσεις 2 Περιφερειακών Ενοτήτων, Κορινθία, Αργολίδα) σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία το οποίο καταρτίζει η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας.

Παρατήρηση 9: Το ειδικό σχέδιο συντάσσεται στoπλαίσιο εφαρμογής της 2ης Αναθεωρημένης έκδοσης του εγκεκριμένου « Γενικού Σχεδίου Δασικών Πυρκαγιών» σύμφωνα με το υπ΄ αριθμ.4795/8-7-11 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με τίτλο «2η Αναθεωρημένη Έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών, στα πλαίσια του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη « Ξενοκράτης» και επίσης σύμφωνα με το Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας ««Ξενοκράτης»  (ΦΕΚ 423 τ.Β’). Για τη σύνταξη του σχεδίου πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη η εγκύκλιος 2046/29-3-2011 «Σχεδιασμός και Δράσεις Πολιτικής Προστασίας για Πρόληψη και ετοιμότητα των Φορέων στην αντιμετώπιση των κινδύνων λόγω των Δασικών πυρκαγιών» στη οποία αναφέρεται ότι η διαμόρφωση του τελικού Περιφερειακού Σχεδιασμού για πρόληψη και ετοιμότητα για την αντιμετώπιση κινδύνων που προέρχονται από την εκδήλωση Δασικών Πυρκαγιών την αναλαμβάνει η Αυτοτελής Δ/νση Πολιτικής Προστασίας σύμφωνα με τις υποδείξεις του Περιφερειάρχη. Στην κατάρτιση λαμβάνονται υπόψη οι ενέργειες και οι δράσεις και άλλων Δ/νσεων , Τμημάτων κλπ. της Περιφέρειας Πελοποννήσου  (πέραν του Περιφερειάρχη, Αντιπεριφερειάρχη, Δ/νσης – Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας και ΣΟΠΠ – Συντονιστικό όργανο Πολιτικής Προστασίας κάθε Περιφερειακής Ενότητας) στο σχεδιασμό για την αντιμετώπιση Δασικών Πυρκαγιών, ώστε να διευκρινιστούν με το καλύτερο δυνατό τρόπο οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες των εμπλεκομένων Υπηρεσιών. Έτσι, η Αυτοτελής Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου προχωρά στη σύνταξη του Σχεδίου που στοχεύει στην άμεση και συντονισμένη απόκριση όλων των εμπλεκομένων φορέων για την υποστήριξη του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος στην καταστολή των δασικών πυρκαγιών στα όρια της Περιφέρειας Πελοποννήσου  και την αποτελεσματική αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών εξ αιτίας αυτών, συμπεριλαμβανομένης και της άμεσης διαχείρισης των συνεπειών τους. Η δομή και το περιεχόμενο του Σχεδίου, καθορίστηκε βάσει του εγχειριδίου για τη σύνταξη και την εναρμόνιση των Ειδικών Σχεδίων ανά καταστροφή σε επίπεδο Υπουργείου ή άλλου Κεντρικού Φορέα, βάσει ειδικού  της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Άξονας Προτεραιότητας 9:Κατάρτιση ενός ευρύτερου και συνεχώς επικαιροποιούμενου Ολοκληρωμένου Επιτελικού Σχεδίου Διαχείρισης Κρίσεων, Κινδύνων, Εκτάκτων Αναγκών και Απειλών από Φυσικές και Τεχνητές Καταστροφές σε συνδυασμό με προληπτικές και κατασταλτικές δράσεις εναντίον της παραβατικότητας, της εγκληματικότητας και της κάθε λογής αποκλίνουσας και παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς. Το Σχέδιο θα έχει τρεις διαστάσεις. Διάσταση Α: Προληπτικές δράσεις (exante). Περιλαμβάνει δράσεις όπως: συγκέντρωση και επεξεργασία στατιστικών δεδομένων, απόκτηση βάσης δεδομένων, αποτύπωση κατάστασης, αναγνώριση και ανάλυση κινδύνων (ενδογενών και εξωγενών), κατάταξη κινδύνων,  εκτίμηση επικινδυνότητας και τρωτότητας, οργάνωση και σχεδιασμό προστασίας, λήψη προληπτικών μέτρων, ασκήσεις ετοιμότητας, ενημέρωση πολιτών, πρόγραμμα συνεργειών με τις κρατικές δομές πολιτικής προστασίας και των εθελοντικών οργανώσεων, κατάρτιση προσωπικού, απόκτηση τεχνογνωσίας, κ.λπ.
Διάσταση Β:Αντίδραση κατά την εκδήλωση της κρίσης (ongoing). Εφαρμογή Σχεδίου Ενεργητικής Στρατηγικής για την αντιμετώπισης της κρίσης.
Διάσταση Γ: Μετά την κρίση (expost). Αποτύπωση κατάστασης, εφαρμογή προσχεδιασμένων ή νέων μέτρων αποκατάστασης και ανάνηψης των επιπτώσεων., παρακολούθηση αποτελεσματικότητας των μέτρων, κ.λπ.

Άξονας Προτεραιότητας 10:Δημοσιότητα  και Εκπαίδευση. Ενημέρωση και πληροφόρηση των πολιτών. Διαβουλεύσεις και Ανταλλαγή Απόψεων και Τεχνογνωσίας με τους Εθελοντές Πολίτες, τις συνεργαζόμενες πολιτειακές δομές, τους κοινωνικούς εταίρους και τους ευρωπαϊκούς φορείς. Συνεχής κατάρτιση και δια βίου μάθηση των στελεχών που έχουν επιφορτιστεί με τα σχετικά καθήκοντα.

Άξονας Προτεραιότητας 11:Θάλαμος Επιχειρήσεων και Ειδικό TaskForceγια τη διαχείριση των κρίσεων σε συνδυασμό με την προώθηση όλων των ζητημάτων που αφορούν στην Ασφάλεια και στην Πυροπροστασία.

Άξονας Προτεραιότητας 12:Τεχνική Βοήθεια. Μελέτες, έρευνες, εμπειρογνωμοσύνες, αποτιμήσεις και εκτιμήσεις σε θέματα Ασφάλειας, Πυροπροστασίας, Διαχείρισης Κρίσεων, Κινδύνων, Εκτάκτων Αναγκών και Απειλών από Φυσικές και Τεχνητές Καταστροφές με έμφαση στις Μελέτες Πρόληψης και Αποκατάστασης Καταστροφών.

ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

Παρατίθενται συνοπτικά τα 7 «καυτά»  και θεμελιώδη προβλήματα που αφορούν στην Αντιπυρική προστασία τα οποία συγκροτούν ένα πλέγμα  προτάσεων της Περιφέρειας για διαβούλευση με στόχο την επίλυσή τους.

1. Υπάρχουν πολλά προβλήματα και διαρθρωτικές αδυναμίες σε καθεμία από τις διακριτές πολιτειακές δομές και τους  φορείς του εθελοντισμού που συνεργάζονται στη Διαχείριση των κρίσεων προληπτικά, κατά τη διάρκεια και μετά τις καταστροφές.

2. Εμφανίζονται αδυναμίες οι οποίες μειώνουν την αποτελεσματικότητα και την ανταποδοτικά του συντονισμού και της συνεργασίας των πολιτειακών δομών και των φορέων εθελοντισμού στην αντιμετώπιση των Κινδύνων, των Απειλών και των Κρίσεων (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση των γεγονότων).

3. Οι αδυναμίες επικεντρώνεται στην έλλειψη μέσων και μηχανισμών, στην υποχρηματοδότηση στη στελέχωση, στη συντήρηση, στα logisticsκαι στη διοικητική μέριμνα.

4. Το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στις αρμοδιότητες κάθε συνεργαζόμενου φορέα εμφανίζει τεράστιες αδυναμίες και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που αποδυναμώνουν την επιτελεστικότητα της συνεργασίας.

5. Τεράστιο ζήτημα, ειδικά για τις Περιφέρειες, είναι ότι ενώ τους έχουν επιδοθεί διαμέσου του Προγράμματος Καλλικράτης σημαντικές αρμοδιότητες συντονισμού και επίβλεψης για την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των καταστροφών μέσω της εκπόνησης προγραμμάτων και της ανάληψης δράσεων αντιπυρικής προστασίας, δεν τους έχουν επιδοθεί και οι αναλογούντες πόροι όπως άλλωστε ρητά ορίζει το άρθρο 102, παρ. 5 του Ελληνικού Συντάγματος.

6. Εξίσου μεγάλο πρόβλημα που μετακυλύετε στις Περιφέρειες από τις αγκυλώσεις της «γραφειοκρατίας» των θολών νόμων, είναι η μη έγκριση από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου των δαπανών των Περιφερειών που γίνονται για την πρόληψη και την αποκατάσταση των καταστροφών.

7. Πρόκειται για μια «πάγια διαρθρωτική αδυναμία» της Κεντρικής Διοίκησης που επικεντρώνεται στην ασυμβατότητα της νομοπαρασκευής η οποία λειτουργεί σε βάρος της Αυτοδιοίκησης και της Αποκέντρωσης και πιο ειδικά σε βάρος των Περιφερειών. Το χάσμα της «αντίφασης» μεταξύ του Μεταρρυθμιστικού Προγράμματος Καλλικράτης και της λοιπής νομοθεσίας. Από τη μια πλευρά με το Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα Καλλικράτης τα «περιφερειακά δρώμενα» περνούν στην αρμοδιότητα και στην ευθύνη της Περιφέρειας, από την άλλη η υπόλοιπη νομοθεσία ποδηγετεί και αποδυναμώνει την προσπάθεια κατά δυο τρόπους: (α) την μηδενική χρηματοδότηση ή την υποχρηματοδότηση, και (β) από την αφαίρεση αρμοδιοτήτων που τραυματίζουν την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση. Πρόκειτα για αντίφαση που τείνει να γενικευθεί. Δεν αφορά μόνο στην Πυροπροστασία. Επεκτείνεται και σε άλλους τομείς. Στη Διαχείριση των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, στα Γενικά και στα Ειδικά Χωροταξικά Σχέδια, κ.λπ.

Κλείνοντας, θέλω να υπενθυμίσω δυο πολιτικές θέσεις του Περιφερειάρχη οι οποίες αφενός φωτίζουν άπλετα τη στοχοθεσία, τη βούληση και τη θέληση της Περιφέρειας για την αντιμετώπιση των ζητημάτων της Ασφάλειας και της Πυροπροστασίας και αφετέρου αποτελούν για εμάς και την Υπηρεσία εντολή προς πραγμάτωση και υλοποίηση:

…«Οι πολίτες ακόμα και στο τελευταίο χωριό της Περιφέρειας πρέπει να νοιώθουν ασφάλεια. Πρέπει ναεμπεδώσουμε το αίσθημα ασφάλειας και στο πιο μικρό χωριό για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες και στη μετεξέλιξη της εγκληματικότητας που παρουσιάζεται τώρα τελευταία»επαναλαμβάνοντας ουσιαστικά τη δημοσιοποιημένη και δεσμευτική πολιτική του απόφαση ότι «στην Περιφέρεια Πελοποννήσου πρέπει να τηρούνται απόλυτα οι κανόνες και οι νόμοι» γιατί  «στη μεγάλη κρίση που περνάει ο τόπος μας, τα ζητήματα της ασφάλειας είναι το σημαντικότερο στοιχείο για να διαφυλαχθεί ακέραιος ο κοινωνικός ιστός, το αίσθημα της κοινωνικής αλληλεγγύης»…

…. «Οι αιρετές Περιφέρειες θα ήταν πιο αποτελεσματικές στο συντονισμό της πρόληψης και καταστολής των πυρκαγιών, λόγω της εγγύτητάς τους και της καλύτερης γνώσης των τοπικών συνθηκών και προβλημάτων, αν είχαν την αρμοδιότητα της πολιτικής προστασίας, δήλωσε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης κατά τη συνάντηση εργασίας με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας κ. Πάτροκλο Γεωργιάδη και τον Αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος κ. Σωτήρη Γεωργακόπουλο το Σάββατο 13 Απριλίου 2013, ενόψει της έναρξης της αντιπυρικής περιόδου.
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου επανέφερε την πρότασή του για την κατάρτιση ενός παράλληλου προγράμματος ένταξης των υποδομών του πυροσβεστικού σώματος στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, δεδομένης της άμεσης συνάφειας των παρεχόμενων υπηρεσιών της πυροσβεστικής με τους στόχους της Συνθήκης της Λισαβόνας, για αλληλεγγύη και της εδαφική συνοχή. Ο κ. Τατούλης πρότεινε επίσης την αξιοποίηση μέρους των διαθέσιμων χρημάτων από το Ταμείο Μολυβιάτη[2], το οποίο συστήθηκε μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007, για ενίσχυση των υποδομών της πυροσβεστικής και των εθελοντικών οργανώσεων…»



[1]Ο άνθρωπος εξαρτάται από τα δάση. Προμηθεύουν ξύλο και είναι σημαντικά για την αναψυχή του. Επιτελούν όμως και σημαντικές λειτουργίες. Ενισχύουν τη βιοποικιλότητα και το τοπίο, ρυθμίζουν το κλίμα, εμπλουτίζουν τους υπόγειους υδροφορείς με νερό και προστατεύουν το έδαφος. Τα δάση, πιθανώς να είναι ο πιο σημαντικός φυσικός πόρος στην Ευρώπη. Συγκρινόμενα με άλλα οικοσυστήματα στην Ευρώπη, φιλοξενούν τον μεγαλύτερο αριθμό θηλαστικών, πουλιών, ερπετών και αμφιβίων.

[2]Σημείωση: Οι εικόνες φρίκης των πυρκαγιών του 2007 ευαισθητοποίησαν πολίτες, εντός και εκτός Ελλάδας, που έσπευσαν να στηρίξουν τους πληγέντες. Συγκεντρώθηκε έτσι ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, το οποίο κατατέθηκε σε ειδικό λογαριασμό που είχε ανοίξει η Κυβέρνηση. Δημιουργήθηκε, λοιπόν, το Ειδικό Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών (ΕΤΑΕΑ), το λεγόμενο και Ταμείο «Μολυβιάτη». Το ποσό που συγκεντρώθηκε  μαζί με τους τόκους, άγγιζε τα 215 εκατομμύρια ευρώ. Από το 2007 έως το 2010 είχαν δοθεί στους πληγέντες μόλις τα 97 εκατομμύρια, ενώ, το 2010, η κυβέρνηση κατάργησε το ΕΤΑΕΑ και τα χρήματα που προορίζονταν για τους πυρόπληκτους εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπου και παρέμειναν δεσμευμένα. Με την ΚΥΑ 55923/ΔΕΠ 353/18-12-12, τροποποίηση της ΚΥΑ 16729/ΔΚΠ 145/14-4-11, αποφασίστηκε να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των έργων που είχαν εγκριθεί και ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπως επίσης να ενταχθούν νέα έργα αποκατάστασης και ανασυγκρότησης των πληγεισών περιοχών από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού του 2007. Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το υπόλοιπο των πόρων του πρώην Ταμείου Μολυβιάτη ανέρχεται σε περίπου 93 εκατ.  ευρώ. Σύμφωνα με την ΚΥΑ 55923/ΔΕΠ 353/18-12-12, το ανώτερο ποσό που θα διατεθεί για νέα έργα το 2013 δεν θα ξεπεράσει τα 47.000.000. Πιο συγκεκριμένα, για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα διατεθούν 24.700.000 ευρώ, για την Περιφέρεια Πελοποννήσου 15.800.000 και για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας 7.000.000. Μένει, δηλαδή, υπόλοιπο 45.000.000 ευρώ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιο σας και πατήστε "Δημοσίευση σχολίου" παρακάτω. Αν θέλετε να γυρίσετε πίσω στο blog ακολουθήστε τον σύνδεσμο.
<<Επιστροφή στο blog