Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2012

Παναγιώτης Βαλασόπουλος: συνεδρίαση του ΠΕ .ΣΥ. Περιφέρειας Πελοποννήσου

Ο περιφερειακός σύμβουλος Αρκαδίας , Π. Βαλασόπουλος κατά την ειδική συνεδρίαση του ΠΕ .ΣΥ. Περιφέρειας Πελοποννήσου, ορίσθηκε, ως ο ειδικός εισηγητής του συνδυασμού «ΔΥΝΑΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» και ανάμεσα  στ’ άλλα τόνισε τα εξής…  

«….Με την θεσμοθέτηση του νέου πλαισίου διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας μας το 2010 , δημιουργήθηκαν πολλές προσδοκίες , για μια Ελλάδα σύγχρονη για μια Ελλάδα των Περιφερειών, πέρα και πάνω από τις αγκυλώσεις και τα λάθη του παρελθόντος.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα την Ελλάδα αυτή δεν την ζούμε.
Αντίθετα η οικονομικοκοινωνική κρίση που έπληξε την χώρα μας επιδείνωσε αυτή την ήδη βεβαρημένη πραγματικότητα.
Δημιουργήσαμε όλα αυτά τα χρόνια μια Αθηνοκεντρική Ελλάδα. Ξεχάσαμε την περιφέρεια, εγκαταλείψαμε τον πρωτογενή τομέα, εισαγάγαμε από τον σύγχρονο δυτικό κόσμο πολλές φορές, μόνο τα ελαττώματα του.  Η ΕΡΗΜΟΠΟΙΗΣΗ και η εγκατάλειψη της ελληνικής περιφέρειας ήταν το αποτέλεσμα.
Στην πορεία αυτή χύθηκε πολύ μελάνι και ακουστήκαν εκατομμύρια λέξεις για ακριβώς τα αντίθετα. Πέρασαν πολλά δισεκατομμύρια δραχμές ή ευρώ, δημιουργήθηκαν πολλά φιλόδοξα προγράμματα (ΜΟΠ , ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ κλπ) ,δόθηκαν ενισχύσεις, αλλά και πολλών άλλων μορφών εθνικών ή ευρωπαϊκών παρεμβάσεων.
Το αποτέλεσμα για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, ήταν να είναι  μια δημογραφικά εξασθενισμένη, περιφέρεια, με μόλις το 5,4 % του πληθυσμού της χώρας να κατοικεί σ αυτή, ενώ έχει ετήσια μεταβολή του ΑΕΠ της, μόλις 3,69% με αντίστοιχη εθνική μεταβολή 6,78% την δεκαετία 2000-2009 !!!!    Παρά το γεγονός της ύπαρξης της των μεγάλων βιομηχανιών της Κορινθίας και του ενεργειακού κέντρου της Μεγαλόπολης, που πλασματικά διαμορφώνουν το ΑΕΠ…..
Ενώ σ επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας ( ΑΠΑ) , παράγει μόλις το 4,7% της ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΑΠΑ της χώρας….!!!!  
Το ίδιο απογοητευτικοί είναι οι δείκτες σε επίπεδο επενδύσεων πάγιου κεφαλαίου, δραστηριοποίησης επιχειρήσεων, παραγόμενου τζίρου αυτών (το 2007 ήταν το 2,4% επί του συνολικού της χώρας!!!),απασχόλησης( το 5,3 % του συνολικά οικονομικά ενεργού πληθυσμού της χώρας)  κλπ…Ενώ η τάση είναι μειούμενη . Όσο αφορά δε τους δείκτες ευημερίας μόνο αυτό δεν είναι.
ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ Ν ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ….
Διαβάζοντας δε, κανείς την εισήγηση δύσκολα θα μπορούσε να διαφωνήσει με όρους όπως αυτός της «ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ» , στον οποίο προσπαθούμε να χωρέσουμε σημαντικές έννοιες όπως αυτές της ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ, της ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ , αλλά και επιτρέψτε μου βαθιά ΕΛΛΗΝΟΚΕΝΤΡΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ, όπως Πολιτικός Πολιτισμός, Λογοδοσία, Κοινωνικός Απολογισμός , που ίσως στο πέρασμα των χρόνων πολλές φορές ξεχάσθηκαν , αλλά σίγουρα αποτελούν βαθιά ελληνική, πολιτική και πολιτισμική κληρονομιά και όχι ευρωπαϊκή ….
Ποιος μπορεί να διαφωνεί με την σύγχρονη Ευρώπη των Περιφερειών, της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ , της ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ, της ΙΣΟΤΙΜΗΣ ΣΧΕΣΗΣ και της ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΤΗΤΑΣ….
Και λίγοι – σίγουρα ΑΝΑΧΡΩΝΙΣΤΕΣ- μπορούν να διαφωνήσουν με την Αυτοδιοικούμενη Περιφέρεια, της ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ και της ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ…..
Η ΓΕΝΙΑ ΜΟΥ ΑΓΩΝΙΖΟΤΑΝ ΣΤ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 2000 , ΤΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΓΩΝΙΣΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ …ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Τ ΟΡΙΟ ΜΑΣ….
Ενώ το σύγχρονο μοντέλο του κράτους μας, πρέπει να είναι λιγότερο Αθηνοκεντρικό , καθόλου πελατειακό, με λιγότερο κρατισμό , χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια, χωρίς να δαιμονοποιούμε το επιχειρεί και την ωφέλεια από αυτό, με κανόνες και αρχές λειτουργίας σεβαστές απ’ όλους … …. ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΑΓΟΡΑ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ , ΟΠΩΣ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΙΣΧΥΡΙΖΟΝΤΑΙ, ΑΛΛΑ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ  ΙΣΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ….
Με σταθερό νομοθετικό πλαίσιο επιχειρηματικότητας και σαφή ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ,δίνοντας την δυνατότητα της αυτορύθμισης των τοπικών περιφερειακών κοινωνιών.   

Ενώ οι ΟΤΑ 1ου & 2ου βαθμού πρέπει επιτέλους ν αποκτήσουν σύγχρονο management , μακριά από τα μοντέλα του παρελθόντος που οδήγησαν σε υπερχρεωμένους και  χρεοκοπημένους, θεσμούς και τοπικές κοινωνίες…Η γνώση και η εμπειρία του σύγχρονου κόσμου , το όραμα και το μοντέλο ανάπτυξης , πρέπει να είναι τα κριτήρια μας…
ΑΥΤΟ ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΟΥΜΕ Μ ΕΥΘΥΝΗ ΣΤΙΣ ΓΕΝΙΕΣ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ….
Ταυτόχρονα, το ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ 2020», το οποίο μόλις σήμερα καταθέσατε, υπεγράφη 04/05/2012, δηλ. 2 ημέρες πριν τις εκλογές από την κα Διαμαντοπούλου και θα διαχειριστεί 130 εκ. ευρώ όπως καταθέσατε,  πρέπει να το ξαναδείτε. Διότι οραματικά κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει , αλλά δεν αντιλαμβανόμαστε τα κριτήρια συγκρότησης της επιτροπής παρακολούθησης, η οποία αποτελείτε μόνο από τους αντιπεριφερειάρχες σας και λίγους επιλεγμένους δημάρχους. Γιατί ,αποκλείστηκαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι και το περιφερειακό συμβούλιο, ποιος ο λόγος αποκλεισμού των μειοψηφιών αυτού ?,γιατί δεν μετέχουν οι δήμαρχοι των πρωτευουσών των νομών? Δεν έχετε πιστεύω κανένα λόγο να λειτουργείτε μ αυτό τον τρόπο, όταν ζητάμε διαφάνεια, δημοκρατία ,διάλογο και εν τέλει ευρεία συναίνεση, μπροστά στο μεγάλο στόχο.     Επίσης, θα ήταν ιδιαιτέρα χρήσιμο να γνωρίζαμε από την εισήγηση τον αριθμό,  των θεσμικών παραγόντων που απευθυνθήκαμε κατά την δημόσια διαβούλευση, για την σύνταξη του σχεδίου στρατηγικού σχεδιασμού και το ποσοστό αυτών που ανταποκρίθηκαν, διότι έτσι θα εξαγάγαμε πολλά χρήσιμα συμπεράσματα…

Σε ορισμένα σημεία του κειμένου, παρατηρούμε ορισμένα στοιχεία, όπως στον ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΠΙΝΑΚΑ (ΠΕΠ ΔΕΠΙΝ) θα πρέπει να εξετασθεί εάν έχει γίνει κάποιο λάθος, ενώ σε άλλους πίνακες δεν εξηγούνται  τα χαρακτηριστικά εικονίδια (πχ αποτελούν δράσεις που θ αναλάβει μόνη της η ΠΕ.ΠΕΛ?), προφανώς από λάθος έχουν συμπεριληφθεί δράσεις δυο φορές, όροι όπως «ΣΥΝΕΚΤΙΚΗ ΔΙΟΡΑΣΗ» να εξηγηθούν αλλά και τα στοιχεία(όπως π.χ. στον πίνακα της σελ. 53) καλό θα είναι να επικαιροποιηθούν αφού η διαβούλευση συνεχίζετε.  Καλό δε θα ήταν να γνωρίζαμε από τώρα την πρόταση σας για την εξειδίκευση των δράσεων που θα υλοποιηθούν και να μην περιμένουμε στην επόμενη φάση, την σύνταξη δηλ. του Επιχειρησιακού Προγράμματος .
 Είναι σημαντικότερο όμως να προσέξουμε τους τρόπους ανάπτυξης, στον τομέα της αλιείας , αφού πλέον στον τομέα των ιχθυοκαλλιεργειών έχουν διεθνώς, αναπτυχθεί μέθοδοι που διασφαλίζουν την προστασία του περιβάλλοντος , του φυσικού πλούτου και αποθέματος , αλλά και του τελικού καταναλωτή . Θα περίμενε κανείς να υπάρχουν σε δυο αράδες τέτοιου είδους προσεγγίσεις . Σε κάθε περίπτωση αυτό μπορεί ν αποτελέσει και αντικείμενο ξεχωριστής κουβέντας , όπως και η παράκτια υπεραλίευση , αλλά και οι τρόποι δημιουργίας αντίστοιχου εξειδικευμένου τουριστικού προϊόντος, ιδιαίτερα στην Νότιο Πελοπόννησο.

 Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, θα ήταν χρήσιμο να συμπεριλάβουμε στο σχεδιασμό μας τις αντίστοιχες προτάσεις που κατέθεσε ο Δήμος Τρίπολης, ενώ είναι απαραίτητο να σχεδιάσουμε α) την δημιουργία κινήτρων σε νέους αγρότες β) την ανάπτυξη βιολογικών καλλιεργειών και δ) τον προσανατολισμό εκτός από τις παραδοσιακές καλλιέργειες στην ενθάρρυνση στα super foods (πχ αλόη στα παραθαλάσσια , ιπποφαές στις ορεινές περιοχές ) ,δράση που μπορεί να συνδυάσει την διασύνδεση εκπαιδευτικής κοινότητας και παραγωγής. Δράσης που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από υπάρχοντα προγράμματα, όπως το «ΑΛ.ΜΠΑΛΤΑΤΖΗΣ» . 
Όσο αφορά τον άξονα 1(Προσπελασιμότητα), πρέπει να μας δώσετε τα στοιχεία για τους τρόπους χρηματοδότησης , εάν θα γίνει χρήση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Προσπελασιμότητα, καθώς και τα σχετικά ποσά και ποσοστά με τα οποία προϋπολογίζετε να χρηματοδοτηθούν οι περιγραφόμενες δράσεις. Ταυτόχρονα περιμένουμε να μας ενημερώσετε για τον σχεδιασμό που προφανώς έχετε για τους αερολιμένες, τους οδικούς άξονες, αλλά και τους λιμένες ,αφού και οι δήμοι έχουν κάνει σχετικές προτάσεις , αλλά και κεντρικός σχεδιασμός υπάρχει .
 Στον άξονα 2 κατά την άποψη μας πρέπει να εξειδικεύσουμε περισσότερο τις δράσεις. Είναι σημαντικό πλέον το θέμα του νερού και ενδεικτικά προτείνουμε, την «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ & ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ», που κάλλιστα ,θα μπορούσε να ενταχθεί στο ΠΕΠ , στον  άξονα 8 , με κωδικό 45, την εκπόνηση ολοκληρωμένου «ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ Κ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ» σε συνεργασία με την γραμματεία Πολιτικής  Προστασίας , ενώ πολλές από αυτές όπως η «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΗΤΡΩΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ» πρέπει ιδιαίτερα να προσεχθούν και να κοστολογηθούν, ώστε ν’ αποφύγουμε τα γνωστά προβλήματα με τις αντίστοιχες οργανώσεις, του παρελθόντος.
Στον άξονα 3 ,σας θυμίζω ότι η αντίστοιχη επιτροπή «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ» ΔΕΝ έχει συνεδρίαση ούτε μια φορά!!!!!
Βέβαια δεν είναι τυχαίο ,ότι η ευρωπαϊκή ένωση δίνει μεγάλη προτεραιότητα στις τεχνολογίες αιχμής, και τουλάχιστον 30 ώριμες δράσεις σε Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών τις οποίες και μπορούμε να στείλουμε στις υπηρεσίες σας. Δράσης που μπορούν να ενταχθούν χωρίς να περιμένουμε τις αντίστοιχες χρονοβόρες προσκλήσεις του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση».  Θα είχε δε, ιδιαίτερο ενδιαφέρων, να μας αναλύσετε πως αντιλαμβάνεσθε τις διαφορές μεταξύ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ Ενημέρωσης.
Επισημαίνουμε ταυτόχρονα ,ότι από το πεδίο αυτό λείπει παντελώς η λέξη ΕΡΕΥΝΑ ,συστατικό στοιχείο προόδου της επιστήμης και των κοινωνιών, αλλά και σημαντικό στοιχείο διασύνδεσης της εκπαιδευτικής κοινότητας με την παραγωγή.
 Όσο αφορά τις λοιπές δράσεις (των αξόνων 2 & 3 ) , πρέπει άμεσα να προχωρήσετε στις σχετικές ενέργειες, με την κεντρική κυβέρνηση και τις αρμόδιες υπηρεσίες ,ώστε να σχεδιάζουμε επί του πραγματικού και να διεκδικήσουμε επί του εφικτού. 
Στον άξονα 4, αφού απεμπολήσατε το ΠΕΠ, έχετε την ευθύνη της ΑΜΕΣΗΣ υλοποίησης του σχεδίου δημιουργίας του Περιφερειακού Ταμείου διαφορετικά , περιγραφόμενες δράσεις όπως «ΣΤΗΡΙΞΗ Κ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ…» θα αποτελέσουν κενό γράμμα.
Πρέπει λοιπόν ,άμεσα να προχωρήσουν οι ενέργειες υλοποιήσεις του σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς, αφού κάθε καθυστέρηση, δημιουργεί μεγαλύτερα, προβλήματα, σε χιλιάδες υπερχρεωμένα νοικοκυριά, κλείνει επιχειρήσεις ,δημιουργεί νέους ανέργους και αλλοιώνει τον οικονομικό  ιστό της περιφέρειας.

Ο άξονας 5, αφορά τον σημαντικότερο παράγοντα λειτουργίας των δομών της περιφέρειας . Αφορά το προσωπικό ,το ανθρώπινο δυναμικό της περιφέρειας. Στον τομέα αυτό πρέπει να γίνουν άλματα προόδου με την εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών, την πλήρη μηχανογράφηση και μηχανοργάνωση των υπηρεσιών, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων και των ταλέντων του κάθε εργαζόμενου ξεχωριστά. Είναι αναγκαίο να σταματήσουν τα λάθη του παρελθόντος, να μην υπάρχουν υπηρεσίες «ψυγεία», να αξιολογείτε  και να τοποθετείτε ο κάθε εργαζόμενος με βάση τις δεξιότητες του, την γνώση του αντικειμένου, την επάρκεια του και όχι υποκειμενικά κριτήρια. Η δημιουργία ,ενός σύγχρονου, ευέλικτου ,σταθερού και ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας, θα μας οδηγήσει στην βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη, στην πάταξη της γραφειοκρατίας, ενώ ο εργαζόμενος θα μπορέσει να λειτουργήσει προς όφελος της περιφέρειας.   
Πιστεύω ότι έχουμε την ευκαιρία να πάμε την Περιφέρεια Πελοποννήσου ΜΠΡΟΣΤΑ , αφήνοντας την κακοδαιμονία της φυλής μας πίσω , μακριά από τα στερεότυπα του παρελθόντος.
Πρέπει να λάβετε σοβαρά υπ’ όψιν σας, τις παρατηρήσεις μας, όπως θ αναλυθούν και από τους συναδέλφους ανά περιφερική ενότητα, διότι αποτελούν καλοπροαίρετες επισημάνσεις, με ιδιαίτερο αίσθημα ευθύνης και σας βεβαιώνω, χωρίς καμία μικροπολιτική διάθεση….
Αυτό το χρήσιμο εργαλείο ας γίνει οδηγός του μέλλοντος και όχι άλλη μια χαμένη ευκαιρία. Στο βαθμό που μας αναλογεί θα στηρίξουμε ,όχι άκριτα, αλλά εποικοδομητικά κάθε σωστή ενέργεια.

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ Κ ΣΤΙΣ ΓΕΝΙΕΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ….»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιο σας και πατήστε "Δημοσίευση σχολίου" παρακάτω. Αν θέλετε να γυρίσετε πίσω στο blog ακολουθήστε τον σύνδεσμο.
<<Επιστροφή στο blog